[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15012   , 1403/02/20


تشریح عملکرد مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی در نشست شورای دانشگاه


دکتر ناصر نیکوبخت با بیان اینکه مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی از اولین مراکز پژوهشی تأسیس شده در دانشگاه تربیت مدرس است، اظهار داشت: این مرکز در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و ضمن برگزاری دوره های دانش افزایی استادان و دانشجویان غیرایرانی، نزدیک به ۶۰ دوره دانش افزایی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار کرده و میزبان بیش از ۲۰۰۰ استاد و دانشجوی خارجی در دانشگاه بوده است. به علاوه نزدیک به ۹۰ دوره آموزش ویراستاری تاکنون برگزار شده و صدها متقاضی ویراستاری در این مرکز آموزش دیده اند.


وی افزود: تأسیس و راه اندازی انجمن های علمی، تأسیس و راه اندازی مجله های علمی با مشارکت انجمن ها، برگزاری بیش از صد کارگاه آموزشی در زمینه های مختلف، تألیف و تدوین و نقد و بررسی ده ها کتاب، برگزاری ده ها همایش ملی با مشارکت انجمن ها از دیگر فعالیت های مرکز در سالهای اخیر بوده است.


دکتر نیکوبخت تصریح کرد: اين مركز دارای سه گروه مطالعاتي شامل گروه مطالعات زبان فارسی، مطالعات ادبیات فارسی و نقد ادبی و ادبیات تطبیقی می باشد كه هر يك با در نظر گرفتن اولويت هاي پژوهشي و نيازهاي جامعة علمي و جذب حمايت هاي سازمان ها، نهادها و مراكز دولتي و غيردولتي به اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي در عرصه هاي كاربردي و بنيادي مشغولند.


وی خاطر نشان ساخت: فعالیتهای مرکز بیشتر از نوع تحقیقات بنیادی و کاربردی است همچنین ایجاد زمینه های مناسب برای رشد و توسعه تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، صیانت از زبان و ادبیات فارسی به عنوان مهمترین عامل اتحاد ملی، آسیب شناسی و تقویت هویت ملی، همکاری در تدوین و تألیف کتابهای درسی و کمک درسی مرتبط با رشته زبان وادبیات فارسی، ارتباط با مراکز تحقیقاتی و آموزشی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی در ایران و خارج از کشور در سطوح دانشگاهی، نیازسنجی و پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، ارائه مشاوره علمی در پیشبرد طرح های تحقیقاتی از اهداف کلی این مرکز است.


دکتر نیکوبخت انتشار فصلنامه نقد ادبي، دوفصلنامه روايت شناسي، مجله ادبيات عامه و مجله پژوهش هاي ادبي، تأسيس مركز آموزش زبان فارسي، تأسيس انجمن ويراستان، تأسيس انجمن نقد ادبي، اجراي طرح هاي پژوهشي بنيادين، برگزاري همايشهاي بين المللي و سلسله نشست هاي نقد ادبي، برگزاري مراسم جايزه دوسالانه نقد زرين با همکاري خانه كتاب و مشاركت در برگزاري جايزه الوند را از فعالیتهای مهم مرکز برشمرد.


وی همچنین درباره تاسیس و اداره امور انجمن های علمی، انتشار مجلات علمی و پژوهشی، کتابخانه و واحدهای نشر و ویرایش و آموزش و برگزاری دوره های دانش افزایی و ویراستاری و طرح های پژوهشی، مقالات و کتاب های مرکز و نیز همکاری با مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه توضیحاتی را عنوان کرد.


در ادامه رییس دانشگاه اقدامات مرکز زبان و ادبیات فارسی را به ویژه در زمینه ارتباطات بین المللی و جاذبه آن برای محققان خارجی مثبت ارزیابی کرد و گفت: مرکز آموزش زبان فارسی نیز از این مرکز منشعب شده که فعالیت های ارزنده ای در توسعه روابط بین الملل دانشگاه داشته است.





17:10 - چهارشنبه 25 فروردين 1400    /    شماره خبر : 15012    /    تعداد نمايش خبر : 1336