[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15169   , 1403/02/20


شیوه های نوین آموزشی و ارتباط موثر با دانشجو باید جایگزین آموزش های سنتی شود


دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به وضعیت دانشگاه های کشور و جهان در دوران همه گیری کرونا اظهار داشت: بسیاری از اقداماتی که در دانشگاه های مطرح جهان انجام شده، در آموزش عالی ما نیز به انجام رسیده و یا در حال انجام است و تفاوت در هماهنگی ها، تامین اعتبار و بحث های نظارتی آن می باشد که لازم است توجه بیشتری به آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور در عمل بسیار سنتی عمل می کند، تصریح کرد: در شرایط امروز، روش های سنتی آموزش چندان مطلوب به نظر نمی رسد و در آموزش های نوین، شیوه آموزشی استادمحوری جای خود را به دانشجو محوری و به تعبیر دیگر تعامل متقابل خواهد داد و باید تلاش کنیم با شیوه های نو با دانشجو ارتباط موثر برقرار کنیم و دانشجو را در یاد دهی و یادگیری سهیم نمایید تا بتوانیم کیفیت آموزش را ارتقاء بخشیم.

شریعتی به طول دوره تحصیلی دانشجویان اشاره کرد و گفت: در جوامع پیشرفته طول دوره مقاطع تحصیلی به تدریج کوتاه شده و دوره های حرفه ای و جدید و مورد نیاز جامعه جایگزین آن شده است تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند.

وی همچنین بر لزوم ارتباط پیوسته و موثر با سایر کشورها تاکید و خاطر نشان کرد: ما باید توجه بیشتری به کشورهای همسایه و جذب نخبگان آنها داشته باشیم تا نخبگان کشورهای همسایه به جای کشورهای اروپایی، ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

وی یادآور شد: تدوین برنامه جامع دیپلماسی علمی یکی از نکات بسیار مهم و ارزشمندی است که با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با پشتیبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جهت‌گیری خود را پیدا کند و به نتیجه برسد.

وی در ادامه بر لزوم اصلاح ضوابط و قوانین و بازنگری آن ها متناسب با شرایط روز، احیای تفاهم نامه‌ های منعقد شده میان دانشگاه و سازمان‌ها و نهادهای فراملی و گسترش ارتباطات در فضای مجازی با نهادهای ذی ربط، مأموریت گرایی در داخل دانشگاه ها و ساماندهی مراکز آموزش عالی تاکید کرد. شریعتی نیاسر در پایان خاطرنشان ساخت: ما دانشگاهیان مسئولیت خطیری داریم و باید تلاش کنیم تا دانشگاه های ما به سمت دانشگاه نسل چهارم هدایت شوند و تعامل دانشگاه با جامعه می ‌تواند کشور را به سمت توفیقات بالا سوق دهد. در شرایط کنونی دانشگاه هایی موفق هستند که بتوانند در عرصه رقابت پیشرو باشند و با موقعیت شناسی به خوبی بحران ها و پیامدهای آن را تشخیص دهند و واکنش و اقدام سریع در برابر آن داشته باشند.



18:53 - چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400    /    شماره خبر : 15169    /    تعداد نمايش خبر : 736