[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15178   , 1403/02/20


برگزاری "کارگاه تخصصی الکتروفیزیولوژی پچ کلمپ" به صورت مجازی


گروه فیزیولوژی و مرکز تحقیقات مغز و شناخت دانشگاه با همکاری پژوهشکده علوم شناختی IPM "کارگاه تخصصی الکتروفیزیولوژی پچ کلمپ" در حوزه علوم اعصاب شناختی را با حضور اساتید خبره حوزه الکتروفیزیولوژی از دانشگاه UCL لندن، دانشگاه Oregon Health & Science آمریکا و دانشگاه Liege بلژیک، ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برای دانشجویان و محققان حوزه علوم اعصاب از ایران و دیگر کشورها برگزار می کند.

تکنیک پچ کلمپ که ابداع کنندگان آن بدین خاطر در سال ۱۹۹۱ برنده‌ی جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی شده‌اند، امکان مطالعه در سطح یک سلول مغزی را برای دانشمندان حوزه‌ی علوم اعصاب شناختی فراهم کرده است. با این تکنیک می توان تغییرات و ویژگی های الکتریکی نورون های سیستم عصبی را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. یکی از این ویژگی ها تولید پتانسیل عمل می باشد که در واقع زبان ارتباطی نورون‌ها با یکدیگر می‌باشد. در اختلالات شناختی تغییراتی در این ویژگی های الکتریکی سلول ها رخ می دهد که با این بساط تحقیقاتی می توان این تغییرات را مورد بررسی قرار داد. همچنین با استفاده از این تکنیک می‌توان تاثیر داروها و مواد مختلف را بر روی مناطق گوناگونی از سیستم عصبی بررسی کرد.

مطالعه مکانیسم ها و پایه‌های اعمال شناختی، نیازمند داشتن محققان خبره و با تجربه و همچنین تجهیزات در حوزه الکتروفیزیولوژی می‌باشد. در حال حاضر چندین مرکز در کشور دارای آزمایشگاه‌ پچ کلمپ هستند. هزینه تهیه این تجهیزات بسیار گران بوده و کار با این تکنیک نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد. به منظور افزایش بهره وری از چنین تجهیزات ارزشمندی در کشور نیاز به هم اندیشی اساتید و خبرگان این حوزه وجود دارد. در این کارگاه اساتید برجسته بین‌المللی آخرین تجربیات و دانش خود را در این زمینه در اختیار محققان و علاقمندان قرار می دهند.



15:53 - يکشنبه 2 خرداد 1400    /    شماره خبر : 15178    /    تعداد نمايش خبر : 762