[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15201   , 1403/02/20


راه اندازی دوره میان رشته ای "فناوری سلولهای بنیادی و بازسازی بافت" در نشست شورای دانشگاه تصویب شد




معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به دلایل توجیهی ایجاد این دوره اظهار داشت: سلول های بنیادی سلول هایی با توانایی تکثیر و تمایز بالقوه هستند که در ترمیم و بقای بافتهای بدن نقش اساسی را ایفا می کنند. کشت و دستکاری این سلول ها به ابزار سلولی قدرتمند برای مطالعات پیش بالینی و بالینی در اغلب بیماری ها تبدیل شده است.

دکتر کلباسی افزود: نقش و اهمیت سلول های بنیادی در سلامت جامعه، در اولویت "الف" نقشه جامع علمی کشور قرار داده شده و در سال‌های اخیر نیاز به استفاده از سلول‌ها و تولید انبوه آن‌ها برای مطالعات تحقیقاتی و درمانی افزایش یافته است؛ زیرا برخلاف پزشکی سنتی، هدف دستیابی به پزشکی فرد محور است که در آن سلول‌ها و مشتقات حاصل از سلول‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند. تحقیقات در حوزه سلول های بنیادی در جهان در حال توسعه روزافزون است و از نتایج آن برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. بنابراین دستیابی به دانش در این حوزه به پیشرفت جامعه کمک شایانی می کند.


وی تصریح کرد: تربیت افرادی که با تسلط بر دانش سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی بتوانند به عنوان پژوهشگر و کارشناس در مراکز تحقیقاتی به پژوهش پرداخته یا در مراکز صنعتی دارویی یا خدمات بالینی به ارائه خدمت بپردازند در جامعه کنونی ضروری می باشد. از آنجا که رشته فناوری سلولهای بنیادی و بازسازی بافت در رده بندی " بین رشته ای " محسوب می شود ، فارغ التحصیلان این رشته نقش بسزایی در حل مشکلات حوزه علوم زیستی و پزشکی از جمله زیست فناوری، پزشکی بازساختی، سلول درمانی، ژن درمانی، ایمنی درمانی و درمان ناباروری دارند.

کلباسی افزود: پتانسیل بالای بازار خدمات و صنعت در این رشته بر اساس مطالعات آینده سنجی و تصریح این حوزه در اسناد بالادستی کشور تاییدی بر این نکته است که تربیت نیروی انسانی در این حوزه از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار می باشد و انتظار می رود فارغ التحصیلان این رشته بتوانند در رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی موسسات عالی کشور و ارائه خدمات به عنوان کارشناسان ارشد در وزارت خانه ها، مراکز پژوهشی و خدماتی و صنعتی نقش مؤثر ایفا کنند.

همچنین راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی" در دانشگاه و فعالیت های اعضای هیات علمی دانشگاه و زیرمجموعه مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه در حوزه سلول های بنیادی از دیگر دلایل توجیهی ایجاد این رشته در دانشگاه می باشد.

وی در ادامه در خصوص اعضای هیات علمی گروه راهبری رشته، امکانات گروه، تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز، برنامه درسی مصوب رشته، سابقه رشته در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه ها و طرح موضوع در کمیسیون برنامه ریزی جامع آموزشی و شورای آموزشی دانشگاه مطالبی را عنوان کرد.

دکتر رهبری زاده متولی ایجاد این رشته نیز در سخنانی اظهار داشت: این رشته به پیشنهاد دانشکده علوم پزشکی و با همکاری دانشکده های علوم زیستی و مهندسی شیمی در دانشکده های فناوری های بین رشته ای ایجاد خواهد شد.

دکتر مینایی مدیر دفتر برنامه ریزی، گسترش و بازنگری نیز در خصوص آیین نامه راه اندازی دوره های بین رشته ای مطالبی را عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در راه اندازی این دوره، مفاد آیین نامه فوق به درستی رعایت شده است و بر اساس توصیه کمیسیون جامع آموزشی، جلسه هماهنگی با دانشکده های مرتبط با این دوره برگزار خواهد شد.

در پایان پس از اظهار نظر اعضای شورا و رییس دانشکده علوم زیستی مبنی بر هماهنگی با این دانشکده در برگزاری این رشته و توضیحات رییس دانشکده علوم پزشکی، دکتر مینایی و دکتر رهبری زاده، با راه اندازی دوره میان رشته ای "فناوری سلولهای بنیادی و بازسازی بافت" در مقطع کارشناسی ارشد به شرط برگزاری جلسه هماهنگی میان دانشکده علوم پزشکی ، علوم زیستی ، مهندسی شیمی و دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای و ارائه گزارش جلسه آن در نشست آتی شورا توسط رییس دانشگاه به تصویب رسید و مقرر شد بقیه روند تصویب در دانشگاه و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دنبال شود.





22:04 - چهارشنبه 5 خرداد 1400    /    شماره خبر : 15201    /    تعداد نمايش خبر : 3846