[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15202   , 1403/02/19


ارائه گزارش فعالیت های پژوهشکده اقتصاد در نشست شورای دانشگاه


در این نشست رییس پژوهشکده اقتصاد ضمن بیان تاریخچه ای از مراحل تاسیس پژوهشکده به ساختار سازمانی، اعضای هیات علمی و گروه های پژوهشی پژوهشکده اقتصاد اشاره کرد و گفت: اقتصاد اسلامی، اقتصاد پژوهش، اقتصاد ایران و توسعه، اقتصاد کشاورزی و برنامه ریزی شهری و منطقه ای از گروه های پژوهشی پژوهشکده اقتصاد می باشد.

دکتر عصاری گفت: تا کنون ۲۴۱ طرح از سوی پژوهشکده اجرا شده است و ۲۸ طرح نیز در دست اجرا می باشد. برگزاری ۷۰ کارگاه تخصصی و چاپ ۵۶ عنوان کتاب و برگزاری نشست های تخصصی اقتصاد اسلامی و همایش ها و نشست های تخصصی و چاپ ۸۵ شماره فصلنامه پژوهش های اقتصادی از دیگر اقدامات پژوهشکده اقتصاد می باشد.

وی ارائه راه حل ها و راهکارهای علمی برای رفع مشکلات و مسائل اقتصادی جامعه، مشاوره به دستگاه های مختلف اجرایی و سیاستگذاری، فراهم آوردن زمینه های پژوهش برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان اقتصادی، ایجاد ارتباط کارآمد با دستگاه های اجرایی، گسترش روحیه پژوهش در سطح دانشگاه و جامعه، تربیت پژوهشگران در زمینه های مورد نیاز کشور، جهت دادن به موضوعات پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه را از اهداف پژوهشکده اقتصاد برشمرد.

عصاری خاطر نشان ساخت: در راستای طرح تحول راهبری، دو روال برای پژوهشکده تعریف شد که شامل تمرکز بر کسب و کار از مجراي پروژه هاي منفعت ساز در حوزه اقتصاد ايران (با نگاه به ملاحظات اجتماعي) و تقویت امضاء (جایگاه محوری) دانشگاه در دانش اقتصاد اسلامی می باشد.

وی با اشاره به عملکرد پژوهشکده در حوزه طرح های پژوهشی در ۵ سال اخیر تصریح کرد: تعداد پروپوزال های ارسالی پژوهشکده به دستگاه های اجرایی از ۱۸ عنوان پروپوزال در سال ۹۵ به ۲۹ پروپوزال در سال ۹۹ افزایش داشته است و تلاش کردیم در این زمینه بیشتر از سامانه ساتع استفاده کنیم. تعداد قراردادهای منعقده در سال ۹۹ ، ۷ مورد می باشد و سه قرارداد نیز با سازمان محیط زیست نهایی شده که قرارداد آن به زودی منعقد خواهد شد. همچنین حدود ۲۴ درصد از پروپوزال ها در سال ۹۹ تبدیل به قرارداد شد.

وی به طرح های کلان پژوهشکده در سالهای اخیر با اثر اجتماعی تعیین کننده در سطح ملی اشاره کرد و گفت: طرح ملی آمایش گمرکات کشور، طرح ملی برآورد حجم قاچاق در اقتصاد، ساماندهی ایستگاه های صدور مجوز توسط دستگاه ها در حوزه کسب و کار، بررسی سهم بازار فرش دستبافت ایران نسبت به رقبا در بازار سنگاپور و ارایه خط مشی های دفاعی آن، و طرح ملی "روایت نگاری توسعه ایران"و گفت وگوهای توسعه از جمله این طرح های کلان می باشد.

رییس پژوهشکده اقتصاد با توضیحاتی در خصوص "کلینیک اقتصاد بنگاه "اظهار داشت: تجربه بيش از سه دهه فعالیت پژوهشکده اقتصاد، تاکید بر بهره گیری از تجربیات موجود در بخش خصوصی، محققان و صاحب نظران غیر دانشگاهی در حوزه اقتصاد و نیز ضرورت در اختیار داشتن نهادی چابک جهت پاسخگویی به نیازهای علمی، پژوهشی و مشاوره ای در فضای کسب و کار کشور، مسئولان پژوهشکده اقتصاد را بر آن داشت تا پس از بررسی های اولیه، تأسیس نهادی تخصصی با عنوان "کلینیک اقتصاد بنگاه" را در دستور كار قرار دهند. مقدمات این مهم از سال ۱۳۹۷ آغاز و در دستور كار قرار گرفت. هدف از راه اندازی این کلینیک اقتصاد، ارائه خدمات مشاوره‌ای- اجرایی به متقاضیان فعال در محیط کسب و کار ملی و بین المللی در راستای ایجاد بهبود مستمر در آنها و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی بنگاه ها در صورت نیاز می باشد.

دکتر عصاری در ادامه با توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های بین المللی پژوهشکده، فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی پژوهشکده، همایش های تخصصی و نشست های تخصصی در حوزه اقتصاد اسلامی، انتشار فصلنامه های علمی و پژوهشی پژوهش های اقتصادی، همکاری پژوهشکده با انجمن ها و سازمان های مختلف و نیز گروه های اقتصادی دانشکده مدیریت و اقتصاد و افتخارات پژوهشکده مطالب خود را به پایان رساند.





22:07 - چهارشنبه 5 خرداد 1400    /    شماره خبر : 15202    /    تعداد نمايش خبر : 699