[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15269   , 1403/02/20


وبينار آموزشي اخلاق در پژوهش برگزار شد


در ابتداي وبینار، دکتر محمد جوان دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه با اشاره به اهمیت و ضرورت رعایت اخلاق در مطالعات پژوهشی و فلوچارت فرایند نظارت بر مطالعات به تفکیک سوژه تصريح كرد: کلیه طرحها و پروپوزالهای دانشجویی که نیاز به کد اخلاق دارند بلافاصله پس از تصویب علمی به منظور بررسی اخلاقی و اخذ کد اخلاق می بایست به دبیرخانه کمیته اخلاق دانشگاه ارسال گردد که این امر برای پروپوزال های دانشجویی از طریق سیستم گلستان امکان پذیر می باشد.

وي در مورد طرحهای کارآزمایی بالینی نیز تاکید كرد: اين طرح ها پس از اخذ کد اخلاق باید در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT)ثبت و کد RCT دریافت شود و پس از آن، تحقیق آغاز گردد.

سخنران دوم وبینار دکتر رضا عمانی سامانی متخصص اخلاق زیستی و عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و دبیر کمیته اخلاق در پژوهش پژوهشگاه رویان به مبحث اخلاق در انتشار آثار پژوهشی پرداخت.

وي بطور مفصل در خصوص شرایط نویسندگی مطابق با دستورالعمل های کارگروه اخلاق وزارتی توضیحاتی ارائه نمود.

وي همچنین به سرقت ادبی اشاره و خاطر نشان ساخت: در این جلسات صرفا" به دستورالعمل ها اشاراتی می شود و دانشجویان باید برای تسلط به این موضوعات راهنماهای کشوری اخلاق در انتشار آثار پژوهشی را مطالعه نمایند.

در ادامه دکتر امین طالبی بزمین آبادی عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه در مورد آشنایی با سایت ها و سامانه ها به منظور تشخیص مجلات معتبر از مجلات نامعتبر و جعلی، ORCID و Publons پایگاه های داده Web of science و Scopus مطالبي را عنوان كرد.

در پایان مدرسین وبینار به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

گفتنی است تعداد ٥٠١ نفر از دانشجویان دانشگاه در این وبینار شرکت نمودند که از اين تعداد ٣٠٥ نفر در مقطع كارشناسي ارشد و ١٩٦نفر نيز در مقطع دكتري بودند.

سهولت شرکت در وبینار برای شرکت کنندگان، استقبال از برگزاری وبینار از سوی دانشجویان در مقایسه با سالهای قبل، آشنایی دانشجویان جدیدالورود به مباحث ضرورت رعایت اخلاق در تحقیق و پژوهش، دستورالعمل های جدید درخصوص نحوه نظارت اخلاقی بر طرح های کارآزمایی بالینی، نحوه انتشار آثار پژوهشی، مصادیق تخلفات پژوهشی، و اهمیت رعایت کدهای اخلاق برای پیشگیری از رخ دادن تخلف پژوهشی، حساس شدن دانشجویان دانشکده های غیر پزشکی جهت اخذ کد اخلاق برای انجام پروپوزال های مصوب قبل از شروع اجرای مراحل تحقیق، آشنایی با سایت ها به منظور تشخیص مجلات معتبر از مجلات نامعتبر و جعلی و ....از جمله نقاط قوت اين وبينار به شمار مي رود.

علاقه مندان برای دستیابی به فایل های این وبینار از لینک زیر استفاده نمایند:

دریافت فایل های وبینار



19:44 - سه شنبه 18 خرداد 1400    /    شماره خبر : 15269    /    تعداد نمايش خبر : 911