[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15352   , 1403/02/20


بنیانگذار دانشکده کشاورزی دانشگاه درگذشت


رییس دانشگاه با صدور پیامی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم و دانشگاهیان تسلیت گفت.

متن پیام رییس دانشگاه به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

خبر تاسف ‌بار فقدان استاد فرزانه؛ دکتر تيمور توكلي موجب اندوه و تاثر فراوان شد.

دانشگاه تربیت مدرس یکی از سرمایه های علمی و اجرایی خود را که سالها مجاهدت بی دریغ او در دانشکده کشاورزی منشا اثر و خدمات بسیاری بود را از دست داد. وی استادی فرهيخته، توانمند، فداکار و نمونه یک انسان مهربان، نجیب و مسئول بود كه طي سالها فعاليت موثر علمي، آموزشي و اجرايي خود، دانش آموختگان موفق بسياري را به جامعه علمي كشور تقديم كرد و افتخارات علمي بسياري كسب نمود.

دكتر توكلي همچنين در تأسيس دانشكده كشاورزي و نيز راه اندازي دوره هاي دكتري در دانشگاهها و برنامه ريزي دوره هاي دكتري كليه رشته هاي كشاورزي در دانشكده كشاورزي دانشگاه، نقش مهم و بسزايي داشت.

اينجانب با نهایت تاثر و تاسف، درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده داغدار و جامعه دانشگاهی به ویژه؛ دانش آموختگان، استادان و کارکنان دانشکده کشاورزی تسلیت عرض نموده، از پیشگاه خداوند رحمان برای آن فقید سعید رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

اميد آنکه نتایج زحمات ایشان در دانشگاه به عنوان باقیات صالحات آن مرحوم، مأجور درگاه خداوند متعال قرار گیرد.

گفتنی است زنده‌یاد تيمور توكلي در سال ۱۳۱۶ در خلخال متولد شد. وی تحصيلات آكادميك خود را در رشته ماشينهاي كشاورزي، در دانشگاه تهران آغاز كرد. كارشناسي خود را در سال ۱۳۴۱ دريافت نمود و براي ادامه تحصيل وارد دانشكده علوم پاريس ششم شد. تحصيلات وي در اين دانشكده ادامه یافت تا آنکه در مقطع كارشناسي ارشد با گرايش مكانيك كاربردي در سال ۱۳۴۶و در مقطع دكتري با گرايش انتشار حرارت در موتورهاي درونسوز مدارج عالي تحصيلي را در سال ۱۳۴۹ به پايان برد. سپس به امر تدريس در دانشگاه تهران پرداخت و ضمن آن مسئوليت هايي نيز عهده دار شد.

معاون آموزشي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران، معاون آموزشي وزير فرهنگ و آموزش عالي، رئيس دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس ، عضو شوراي گسترش دانشگاهها ،مسئول كميته ماشينهاي كشاورزي گروه كشاورزي شوراي عالي برنامه ريزي، مسئول كميته كشاورزي گروه علمي - كاربردي،عضو هيات مميزه مركزي، رئيس گروه كشاورزي، عضو شوراي برنامه ريزي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري و مسئول مجله بين المللي علوم و فناوري كشاورزي JAST از جمله برخي از مسئوليت هاي دكتر توكلي مي باشد.

دكتر توكلي نقش موثری در تاسيس و اداره گروه كشاورزي و منابع طبيعي مدرسه تربيت مدرس و سپس دانشكده كشاورزي از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۸۵ ایفاء کرد. وی در گفتگویی با خبرنامه دانشگاه با اشاره به تلاش های خود در زمینه راه اندازی رشته های مهم کشاورزی می گوید:‌ گاهی برای نوشتن برگی سال ها باید کار کرد.

تيمور توكلي درباره تاسیس دانشکده کشاورزی گفته است:"دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس را در سال ۱۳۶۱ با يك صندلي شروع كردم و در فروردين ۱۳۸۵ به صورت يك دانشكده كامل با ۱۵ گروه مجهز تحويل جانشين خود دادم. "

راه اندازي ۱۲۰ دوره دكتري در دانشگاهها در زمان تصدی مسئولیت معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، برنامه ريزي دوره هاي دكتري كليه رشته هاي كشاورزي و راه اندازي آنها در دانشگاه تربيت مدرس، راهنمایی تعداد زیادی پایان نامه، رساله دکتری و تالیف چند جلد کتاب و نگارش دهها مقاله علمی از جمله فعالیت های وی می باشد.

زنده یاد دکتر توکلی در سال ۱۳۴۱ نشان درجه دو فرهنگ بخاطر شاگرد ممتازي رشته ماشينهاي كشاورزي دریافت کرد و در سال ۱۳۷۴ نیز به عنوان استاد نمونه دانشگاه تربيت مدرس معرفی شد.



17:12 - شنبه 5 تير 1400    /    شماره خبر : 15352    /    تعداد نمايش خبر : 1802