[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15399   , 1403/02/20


افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه


وزیر علوم با تأکید بر لزوم تسهیل در همکاری مجموعه های پزشکی و غیر پزشکی گفت: یکی ‌از آفت های بزرگ واردات محصولاتی است که شرکت های دانش بنیان برای تولید آن اقدام کرده اند.

منصور غلامی در مراسم افتتاحیه فاز اول عملیات ساخت کلین روم اظهار داشت: ما در حوزه علوم و فناوری دستاوردهای ارزشمندی در دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی داریم که حرف اول را در دنیا در خیلی از رشته-گرایش ها می زند. آنچه که انتظار می رود این است که این یافته های علمی و توان دانشی را در اختیار جامعه و مردم عزیزمان برای رفع نیازهای مختلف قرار دهیم.

وزیر علوم افزود: حرکت و گرایشی که به این سمت در بازه زمانی ۱۰ ساله رخ داده است، یک شتاب امیدوار کننده ای در سال های اخیر گرفته است. دسترسی به علوم جدید و ابداع فناوری های جدید کمک کرده که امروز در شرایطی قرار بگیریم که کم کم به سمت تامین نیازهای مهم‌ و دانش بنیان در کشور حرکت کنیم و برای رفع نیازها و متعاقب آن به کاهش وابستگی ها به سایر کشورها برسیم‌.

غلامی ادامه داد: از دکتر ستاری تشکر ویژه می کنم به این دلیل که در این سال هایی که در وزارت علوم حضور داشتم، همکاری های نزدیک، پشتیبانی های دلسوزانه و حمایت های آینده نگرانه ایشان بسیار به ما کمک‌ کرد. بر خلاف آنچه در روزهای اول احساس دوگانگی بین این دو مجموعه وجود داشت و اینطور القا میشد ولی در حال حاضر می گویم که یکپارچگی و اتحاد و هماهنگی بسیار چاره ساز و کارساز است.

غلامی در ادامه تاکید کرد: ما در مجموعه دولت تلاش داریم که مسیرها را باز کنیم و در این راستا سهل گیری بیشتری برای کوتاه کردن مراحل بروکراتیک در دستور کار قرار دارد و پیگیری کنیم‌.

وی با اشاره به جدایی مجموعه های علمی علوم پزشکی و مجموعه مربوط به علوم و فناوری گفت: باید تلاش کرد این دو مجموعه از لحاظ فکری و عملیاتی به یکدیگر نزدیک شوند. خوشبختانه دانشگاه تربیت مدرس با داشتن دانشکده علوم پزشکی، ظرفیت خوبی را دارد که به خوبی می تواند از آن استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه حتما باید در مجموعه وزارت علوم و بهداشت تلاش شود، جامعه علمی تا حد ممکن روز به روز به یکدیگر نزدیک شوند، تصریح کرد: محل استقرار اغلب دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی و غیر پزشکی نزدیک به هم است و باید تدابیری برای تشویق و تسهیل همکاری های این دو مجموعه اندیشیده شود.

وزیر علوم اضافه کرد: ما در بخش مربوط به سلول های بنیادی که بخش مهم آن در حوزه پزشکی بازساختی به کار گرفته می شود به عنوان یک سرمایه عظیم و به‌ روز باید در همه جوانب مورد حمایت قرار گیرد؛ اینکه دانشگاه تربیت مدرس این پیش قدمی را انجام داده و مرکزی به این عنوان فعال کرده و قرار است آن را تکمیل کند، اتفاق بسیار خوبی است و تبریک می گویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند، نیاز به حمایت دارند اما این شرکت ها در آینده به درآمدهای‌ خوبی دست خواهند یافت. دنیا پیش بینی کرده در ۲ دهه آینده جریان درآمدزایی در این حوزه جریان قوی و پرسودی است.

وی در پایان تاکید کرد: ما در کشور نباید نگاهمان را به تامین نیازهای داخلی معطوف کنیم؛ یکی‌از آفت های بزرگ پیش رو که ما را می تواند نگران کند، واردات محصولاتی است که شرکت های دانش بنیان برای تولید آن محصولات اقدام کرده اند. در این راستا باید یک مدیریت و ساماندهی اتفاق بیفتد تا واردات محصولاتی که در داخل تولید می شود، کنترل و نظارت و از سوی دیگر مسیر صادرات باید حتما باز شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز در آیین گشایش فاز نخست مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه، از پیشرفت‌های چشمگیر کشور در این عرصه فناورانه گفت و افزود: سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، فناوری راهبردی و پیشران است و با توجه به ذات پویا و نوآورانه‌ای که دارد، حرکت مستمر و جدی فنناوران، دانشگاهیان و پژوهشگران را می‌طلبد.

ستاری با تاکید بر این‌که این مرکز باید زیرساختی برای حضور بخش خصوصی باشد، عنوان کرد: از پژوهشی که بخش خصوصی در آن نقشی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار محصول داشت؛ بنابراین، این مرکز می‌تواند بستری باشد که با حمایت و هدایتگری دولت، زمینه را برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در پژوهش فراهم کند.

بر همین اساس دستاوردهای ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز جامع گرد آورده شده است؛ مرکزی که به گفته ستاری، زمینه ورود دانشگاه به پژوهش‌هار محصول‌محور را فراهم کرده جامعه را در حل مشکلاتش با کمک نوآوری یاری می‌کند.

معاون علمی و فناوری نوآوری را ارزنده‌ترین هدیه خداوند به بشر دانست و افزود: این نوآوری در بستر بخش خصوصی شکوفا می شود. مثال ساخت هواپیما گواه این حقیقت است؛ دولت آمریکا در ساخت هواپیما با سرمایه گذاری هنگفت نتوانست هواپیما بسازد، اما دو دوچرخه ساز با سرمایه شخصی نخستین نمونه هواپیما را ساختند و از همین جا شد که پایه هوافضای آمریکا خصوصی شد.

وی افزود: نوآوری جمعی از متخصصان و فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان بدر تجهیز منجر به تولید محصول دانش‌بنیانی شد که در تولید بسیاری از داروهای استراتژیک و حیاتی، کاربرد دارد. تولید جداساز پلاسمای ایران‌ساخت گامی نوآورانه از افرادی است که همگی جزو دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس هستند و محصولشان را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی به نتیجه رساندند.

معاون علمی و فناوری تاکید کرد: پژوهش سرمایه گذاری شده توسط بخش دولتی به محصول منجر نمی‌شود و باید پای بخش خصوصی را به این عرصه باز کنیم. از پژوهش دولتی نمی توان انتظار محصولی داشت که در بازار رقابت کند و فروش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه کار جداسازی پلاسما از خون و بازگرداندن باقی اجزا به بدن بیمار را انجام داده و در تولید داروهای راهبردی، پیشرفته و درمان‌گر بیماری‌های خاص، کاربردی حیاتی دارد و چندمین نوع سرم آلبومین، پلاسمای منجمد شده و درمان بیماری های صعب العلاج است، تصریح کرد: تولید این تجهیز پیشرفته در انحصار 5 کشور خارجی بود، اما فناوری آن توسط متخصصان و فعالان فناور داخلی بومی سازی شد.

ستاری، تولید محصولات این چنینی و دستاوردهای دانش‌بنیان دانشگاهیان را حاصل ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانست و افزود: خوشحالم که می بینم این زیست بوم در دانشگاه های کشور ایجاد شده و با راه‌اندازی این مرکز جامع، راه برای تبدیل پژوهش به پدیده و ورود این محصولات به زندگی جامعه میسر شده است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شرکت های دانش بنیانی در کشورمان هستند که سرمایه گذاری های قابل توجهی در تحقیق و توسعه انجام می دهند و ایده نوآورانه را به محصول می‌رسانند.

وی همچنین از بازگشت سهم عوارض شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری به جیب پارک‌ها و امکان هزینه‌کرد در توسعه زیرساخت‌ها و رونق زیست‌بوم نوآوری گفت و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قانونی مصوب کرده است که به زودی توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. بر اساس این مصوبه، سهم شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از عوارض ببه پارک ها باز می‌گردد تا توسعه قابل توجهی در زیست‌بوم نوآوری و فناوری و توسعه پهنه‌های نوآورانه را به همراه بیاورد.

ستاری تصریح کرد: قیمت نمونه ایران‌ساخت دستگاه جداساز پلاسمای ایران‌ساخت، چندین برابر کم‌تر از نمونه خارجی خواهد بود و ضمن آن‌که می‌تواند نیاز کشورمان را به این تجهیز پزشکی پیشرفته و حیاتی برطرف کند، ارزش افزوده و اشتغال قابل توجه را به واسطه تولید و صادرات فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از این مراسم امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از ارتباط میان این عرصه فناورانه و حوزه‌هایی چون مهندسی و علوم پایه گفت و ادامه داد: این فناوری به سرعت در حال پیوند با دیگر حوزه‌ها از جمله مهندسی است و در آینده ای نزدیک، اقبال از این حوزه بیش‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به رشد فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: خوشبختانه ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با شناخت اهمیت این ظرفیت، از شرکت‌های دانش‌بنیان این فناوری را ادامه داد به طوری که تعداد شرکت های فعال در سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از ۱۶۳ شرکت دانش بنیان فراتر رفته است.

حمیدیه افزود: شرکت ها ی حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با هدایت و راهنمایی های ستاد از ترکیب اعضای هیأت علمی و متخصصان دانشگاه های مختلف وزارت خانه های بهداشت و علوم شکل گرفته اند که این مسئله بسیار به توسعه فناوری این حوزه کمک کرده است .اما آن چه که به توسعه بیشتر شرکت های دانش بنیان سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی کمک خواهد کرد حمایت و همکاری بیشتر سازمان غذا و دارو است که البته باید با همت وزارت بهداشت، جایگاه این سازمان در این مورد حمایت شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ایران‌ساخت را فرصتی برای اشتغال‌زایی، حفظ سرمایه‌های ملی و ارزش آفرینی دانست و افزود: تعداد محصولات دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به میزان قابل توجهی رسیده است که می تواند نیاز داخلی را به تامین کند بر همین اساس باید سازوکاری ایجاد شود تا با جلوگیری از واردات بی موردنمونه‌های خارجی، دست تولیدکننده محصول ایران‌ساخت باز شده و نیاز کشور با محصول داخلی تامین شود.

دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه نیز در آغاز این مراسم، راه اندازی این مرکز را به عنوان یک مرکز زیربنایی گام مهمی در جهت حمایت از فرآورده‌های سلولی، محصولات ژن درمانی و مهندسی بافت با درجه کاربرد بالینی ارزیابی کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز، در سال های آینده شاهد ارتقای سلامت جامعه و مردم و درمان بیماران صعب العلاج ،...خواهیم بود.

گفتنی است مجموعه اتاق‌های این مرکز به مساحت ۶۰۵ مترمربع برای حوزه‌های ژن درمانی، سلول‌درمانی و مهندسی بافت تعبیه شده است. علاوه بر این، نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه در حوزه پزشکی بازساختی در قالب ۱۵ شرکت دانش‌بنیان برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه، به عنوان یک مرکز زیربنایی، گام مهمی در جهت حمایت از فرآورده‌های سلولی، محصولات ژن‌درمانی و مهندسی بافت با درجه کاربرد بالینی است که در سال‌های آتی نقش کلیدی در جهت ارتقای سلامت جامعه و مردم و درمان بیماران صعب‌العلاج خواهد داشت.

رونمایی از دستگاه جداساز پلاسما، رونمایی از کیت سنجش آلودگی میکروبی، رونمایی از کیت پایش باروری آقایان و بازدید از فاز اول اتاق‌های تمیز مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از دیگر برنامه‌های امروز در این دانشگاه بود.



18:25 - يکشنبه 13 تير 1400    /    شماره خبر : 15399    /    تعداد نمايش خبر : 2504