[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15460   , 1403/02/20


وبينار "باروري سالم و جمعيت "برگزار شد








اين وبينار ۲۱ تیرماه با حضور دكتر پروين صالحي مباركه، نماينده مردم مباركه در مجلس شوراي اسلامي و دبير كميسيون مشترك طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده، دکتر ناهید اکبری، رییس اداره باروری سالم دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و دكتر فضل‌الله غفراني پور عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت با حضور ۱۵۰ نفر از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های سراسر برگزار گردید.


در ابتداي اين وبينار، دکتر غفرانی پور تحلیلی در مورد نرخ باروری و جمعیت کشور در گذشته، حال و آینده ارائه داد و اذعان داشت: موضوع جمعیت را نباید موضوعی سیاسی قلمداد کرد.


وي تصريح كرد: کشورهایی که در پی صنعتی شدن و توسعه یافتگی بوده‌اند این مشکل کاهش جمعیت را تجربه کرده و در کشور ما نیز اگر به دنبال عملی شدن این اهداف هستیم مواجهه با این مشکل طبیعی است.


وي افزود: اگر‌چه جمعیت با امنیت ملی کشور مرتبط است اما افزایش جمعیتی، ارزشمند است که حاصل آن، جمعیتی پویا، با اعتماد به نفس، کارآمد، ریسک پذیر و نوآور باشد؛ بنابراين افزایش جمعیت نیاز به برنامه‌ریزی‌ مناسب با مشارکت محققین و اندیشمندان رشته‌های مختلف و انجام پژوهش‌های مبتنی بر تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌های‌ مختلف کشور دارد.


در ادامه، اکبری با تأكيد بر اهمیت رشد نرخ باروری و افزایش جمعیت کشور به چالش‌های پیری جمعیت و کاهش جمعیت اشاره نمود.


وي راهبردها و سیاست‌های کشورهای پیشرفته را مهاجرت‌پذیری، توسعه مهدکودک‌ها، حمایت مالی مستقیم و اعطای مرخصی معرفی نمود و اظهار داشت: رویکردها و برنامه‌های وزارت بهداشت نیز در راستای اجتناب از تک فرزندی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و تولد فرزند اول، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط و ... می‌باشد.


در ادامه جلسه، صالحی اظهار داشت: مجلس یازدهم شورای اسلامی با رویکرد و توجه ویژه‌ای که نسبت به جمعیت به عنوان یکی از چالش های اصلی کشور داشته است، کمیسیونی با عضویت ۲۱ نماینده مجلس تشکیل داد که بتوانند به جوانی جمعیت و تعالی خانواده بپردازند.


وي موضوع جمعیت را در کنار چالش‌های مهم دیگری از قبیل مسئله‌ی اقتصاد و معضل آب بسیار مهم دانست و تأكيد كرد: مسئله جمعیت باید در رأس برنامه‌های مسئولین کشور قرار گیرد، چرا که مسائل مختلف اجتماعی، امنیتی و اقتصادی، کشور ما را در آینده‌ نزدیک و دور ساماندهی می‌کند.


وی افزود : طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده دارای ۷۲ ماده می‌باشد که در تدوین آن از دانش متخصصین و مشاوران مختلف استفاده شده است. این طرح در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی می‌باشد و بعد از تصویب نهایی در دولت جدید اجرایی خواهد شد.


در پایان شرکت کنندگان حاضر در وبینار، سوالات و دیدگاه‌های خود را مطرح نموده و سخنرانان به آن‌ها پاسخ دادند.




16:08 - شنبه 26 تير 1400    /    شماره خبر : 15460    /    تعداد نمايش خبر : 569