[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15468   , 1403/02/19


وبینار آموزشی "اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی" برگزار شد


در ابتدای این برنامه دکتر انوشیروان کاظم نژاد‌، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه، به ارائه تعریف جامع و کاملی از مطالعه کارآزمایی بالینی پرداخت و گفت: مطالعه کارآزمایی بالینی یک تجربه طراحی شده روی انسان است که با هدف ارزشیابی یک مداخله و برآورد اثر مداخله بر بیمارانی که در آینده به این نوع بیماری مبتلا می شوند، صورت می گیرد.

وی در ادامه مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و مراحل چهارگانه مطالعات کارآزمایی بالینی را به تفصیل توضیح داد. همچنین در مورد نحوه نمونه گیری و انواع کورسازی در این نوع از مطالعات، مطالبی ارائه نمود و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

در بخش دوم این وبینار دکتر محمدرضا رئوفی عضو کارگروه غربالگری کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد بخشنامه ارسالی کمیته ملی اخلاق در پژوهش که به منظور ثبت طرح های کارآزمایی بالینی پس از اخذ کد اخلاق در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT)و اخذ کد RCT می باشد، توضیح داد.

وی در ادامه به تشریح راهنمای کشوری اخلاق در کارآزمایی بالینی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: کارآزمایی بالینی معتبرترین روش تهیه مستندات برای استفاده‌ی بالینی است و انجام کارآزمایی بالینی در پیشرفت علوم پزشکی از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه در کارآزمایی بالینی، برخلاف سایر انواع مطالعات، مداخله ای بصورت عمدی بر روی آزمودنی به انجام می رسد، این شیوه ی پژوهش، بیش از سایر انواع و شیوه ها، در بردارنده ی ملاحظات و دغدغه های اخلاقی است.

دکتر رئوفی تاکید کرد: پژوهشگر و بالین گری که در این نوع مطالعات مشارکت می کند، باید علاوه بر مفاد این راهنما، از راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی، راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش کشور به فراخور موضوع، و نیز از سایر قوانین و مقررات مرتبط با کار خود آگاه باشد و آنها را رعایت کند. این موضوع به ویژه در رابطه با رعایت مفاد راهنمای پژوهش بر روی گروه های آسیب پذیر مورد تاکید است.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص فصول چهارگانه این راهنما (ارزیابی سود و زیان، رضایت آگاهانه، دارونما و پرداخت غرامت) پرداخت و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

گفتنی است تعداد ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم زیستی در این کارگاه شرکت داشتند. علاقمندان می توانند از طریق لینک  به فایل های ضبط شده وبینار دسترسی داشته باشند.



19:04 - يکشنبه 27 تير 1400    /    شماره خبر : 15468    /    تعداد نمايش خبر : 693