[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15843   , 1403/02/20


همایش بین المللی جوانان انجمن حفاظت خاک و آب ۲۰۲۱ در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی در حال برگزاری است





سومین همایش بین المللی جوانان انجمن حفاظت خاک و آب ۲۰۲۱ از ۲۵ مهرماه به صورت نیمه حضوری به میزبانی دانشگاه در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی آغاز و با حضور بیش از ۷۰ نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آبخیزداری کشورهای مختلف جهان تا ۲۹ مهر ماه ادامه دارد.


در مراسم آغاز به کار این همایش دکتر منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح جامع آبخیزداری گفت: امروز مهم ترین رویکرد در حوزه پیشگیری از فرسایش خاک اقدامات آبخیزداری است؛ چرا که فعالیت در این حوزه اثربخشی بیشتری در کاهش فرسایش خاک و آثار تخریبی سیلاب ها دارد و حفاظت از سفره های زیرزمینی را باعث می شود.


وی از فرسایش های آبی، بادی، شوری و آلودگی خاک، افزایش روزافزون جمعیت، توسعه صنعتی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی به عنوان مهمترین عوامل تهدید کننده منابع طبیعی نام برد و افزود: در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای مقابله با این عوامل در آینده جامعه بشری با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.


دکتر منصور اضافه کرد: ایران نیز به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک زمین وضعیت خوبی ندارد و باید با برنامه ریزی بهنگام جلوی بروز مشکلات جدید را گرفت. در این راستا برگزاری چنین همایش هایی به منظور تبادل تجارب و اطلاعات برای رسیدن به بهترین راه حل ها در جهت مقابله با تهدیدات منابع طبیعی و آب و خاک ضروری است.


وی در ادامه به تأسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک با همکاری یونسکو و حضور صاحبنظران و متخصصین این حوزه در آن اشاره کرد و اظهار داشت: با استفاده از نظرات و دیدگاه های کارشناسان این حوزه و ارائه راهکار های مناسب در این مرکز می توان گامی موثر در جهت مبارزه با عوامل تهدید کننده آب و خاک در کشور برداشت و از منابع موجود محافظت کرد.


گفتنی است این همایش به همت دانشگاه تربیت مدرس و انجمن جهانی حفاظت خاک و آب (WASWAC) با موضوع اصلی حفاظت خاک و آب تحت تغییرات محیطی و استفاده معقول از شیوه های مدیریتی که باعث بهبود و صیانت از اراضی و منابع آب می شود، برگزار شد.








15:55 - چهارشنبه 28 مهر 1400    /    شماره خبر : 15843    /    تعداد نمايش خبر : 687