[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=16065   , 1403/02/19


یکی از نقش های مهم دانشگاه ها، افزایش سرمایه های اجتماعی نظام جمهوري اسلامي است


در این مراسم دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس دانشگاهی یکپارچه و جامع است و با توجه به اینکه تعداد اعضای هیات علمی آن نسبت به سایر دانشگاه های برتر کشور کمتر است اما بهره وری و تراز بالایی دارد که این امر نشان از اهمیت یکپارچگی دانشگاه ها دارد.

وی افزود: روح دانشگاه، دانشجو است و اگر دانشجویان در دانشگاه نباشند، دانشگاه معناو مفهوم ندارد. وی ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر شرایط پاندمی کرونا بهبود یابد و شاهد حضور امید بخش و نشاط آفرین دانشجویان در دانشگاه ها باشیم.

وزیر علوم خاطر نشان ساخت: پاندمی کرونا نشان داد چیزی که کشور ما باید روی آن سرمایه گذاری کند، علم و فناوری و دانشگاه است .اگر باور کنیم مشکلات کشور توسط دانشمندان و دانشگاهیان و دانش پژوهان حل میشود و برای آنها بسترسازی کنیم، قطعا مشکلات کشور حل خواهد شد و در غیر این صورت وضعیت بهبود نخواهد یافت.

برای رهایی از مشکلات باید به دانشمندان و دانشگاهیان بهای بیشتری دهیم

دکتر زلفی گل با بیان اینکه اساس همه قدرت ها علم و فناوری است، تصریح کرد: ما برای رهایی از مشکلات باید به دانشمندان و دانشگاهیان بهای بیشتری دهیم و به آنها اعتماد کنیم زیرا اساس همه قدرت ها علم و فناوری است. علم و دانش در بستر خاص خود رشد می کند و یکی از شرایط خاص آن، این است که دانشگاه های ما استقلال ویژه ای داشته باشند و این استقلال باید افزایش یابد. وی گفت: دانشگاه تربیت مدرس باید به اصل خود که تربیتِ مدرس و استاد برای سایر دانشگاه ها است، برگردد.باید باور کنیم معلمی یک تخصص است و دانش آموختگان باید آموزش های لازم برای شیوه تدریس و مدیریت کلاس را فرا بگیرند و قطعا دانشگاه تربیت مدرس، گزینه مناسبی برای این امر مهم خواهد بود

سه وظیفه اصلی دانشگاه ها ؛ مرجعیت علمی،‌ کادر سازی و‌خدمت به جامعه و رفع نیازهای مردم

وی با اشاره به سه وظیفه اصلی دانشگاه خاطر نشان ساخت: دانشگاه ها سه وظیفه اصلی مرجعیت علمی،‌کادر سازی و‌خدمت به جامعه و رفع نیازهای جامعه را برعهده دارند که در خصوص مرجعیت علمی و کادر سازی، عملکرد مثبتی داشته ایم اما در خصوص رفع نیازهای جامعه نتوانستیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم که در این راستا معاونت فناوری و و نوآوری وزارت علوم تاسیس شد تا بستر لازم برای ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز رشد با جامعه فراهم شود و گام دوم نیز حمایت است که ما در این راستا توانستیم مجوز تاسیس صندوق علوم،‌تحقیقات و فناوری را اخذکنیم تا بتوانیم بخشی از بودجه عمومی را در آن صندوق بریزیم و با استفاده از آن، حمایت های بهتری از دانشگاه ها و پژوهشگران صورت گیرد. وی افزود: سیستمی برای نظام ایده ها و نیازها طراحی شد تا شرایطی برای ثبت نیازهای کشور فراهم شود و تمام نیازهای کشور در معرض دید دانشمندان و اساتید قرار گیرد و برای اساتیدی که در زمینه نیازهای جامعه، طرح تصویب کنند و در راستای آن دانشجو بگیرند، امتیاز و گرنت ویژه درنظر گرفته شود.

لزوم حمایت از دانشگاهیان و پژوهشگران

وزیر علوم تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین کار،‌برای تثبیت اقتصادمقاوتی،‌ دست دراز کردن به سمت دانشمندان،‌اساتید و فناورانمان است و در این راستا باید از دانشگاهیان و پژوهشگران حمایت شود. وی افزود: دانشگاه جایی است که می تواند سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد و یکی از نقش هایی که دانشگاه ها و دانشمندان دارند، افزایش سرمایه های اجتماعی نظام از طریق اساتید،‌نخبگان و دانشمندان است. دکتر زلفی گل یادآور شد: اگر شرایطی در شأن دانشمندان مهیا کنیم بازخورد آن را در تربیت فرزندان خود می بینیم و بهترین سرمایه گذاری،‌سرمایه گذاری در دانشگاه ها است و نباید اجازه دهیم که دانشگاه ها با کمبود مواجه باشند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ احترام روسای قبلی دانشگاه و همه نخبگان و اساتید دانشگاه بر لزوم تلاش در جهت تقویت وحدت ملی و افزایش سرمایه ملی نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد.



13:02 - پنج شنبه 4 آذر 1400    /    شماره خبر : 16065    /    تعداد نمايش خبر : 1634