[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18168   , 1403/02/30


در نشست شورای دانشگاه
اقدامات و تدابیر دانشکده‌ها در ارتباط با مسائل فرهنگی روز دانشگاه بررسی شد

در ابتدای این نشست رییس دانشگاه ضمن بیان گزارشی از اقدامات فرهنگی دانشکده های علوم پزشکی، مهندسی برق و کامپیوتر،‌ مهندسی شیمی، ‌هنر،‌ علوم ریاضی،‌ مهندسی مکانیک خاطر نشان کرد: ایجادکارگروه فرهنگی و اجتماعی در دانشکده ها،‌ طرح مسائل فرهنگی در شورای فرهنگی دانشکده ها ، ‌برگزاری کارگاه های مختلف،‌ روشنگری دانشجویان خوابگاهی، استفاده از دانشجویان در فعالیت های فرهنگی،‌ تشکیل تیم های ورزشی دانشکده ها و ایجاد شور و نشاط،‌ استفاده از ظرفیت انجمن های علمی و دانشجویی ، برگزاری جلسات مناظره و بحث و گفتگو ، اردوهای فرهنگی و تفریحی، تعامل اساتید و دانشجویان و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در این دانشکده ها می باشد و لازم است  معاونت های دانشگاه نیز در زمینه مسائل فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهند .
وی تصریح کرد: طبق آخرین گزارش معاونت آموزشی بالای 98 درصد کلاس های دانشگاه تشکیل شده و بیش از 95 درصد دانشجویان در کلاس ها شرکت کرده اند.
دکتر دانشجو همچنین با تاکید بر لزوم معرفی پیشرفت های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی در کشور به دانشجویان خاطر نشان ساخت:  برگزاری تورهایی برای دانشجویان جهت معرفی توانمندی های علمی و صنعتی ایجاد شده در کشور پس از انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان را از روند رو به پیشرفت کشور آگاه می سازد.
رییس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه باید فضای آرام و به دور از درگیری باشد، تصریح کرد: فضای دانشگاه فضای تعامل،‌ منطق،‌ فرهیختگی و روشنگری است و نباید با برخی شعارهای هنجارشکنانه این فضا آلوده شود . روسای دانشکده ها باید با دانشجویان خود صحبت نموده و آنها را از عواقب برخی از رفتارهای هیجانی و به دو از شأن دانشگاه آگاه سازند. همچنین دانشگاهیان ولایتمدار نیز با حضور در صحنه و برگزاری جلسات معرفتی و آزاد اندیشی و با پیشه کردن صبر و شکیبایی از هرگونه درگیری و ناآرامی جلوگیری کنند.
وی گفت: دانشگاه تربیت مدرس در وقایع اخیر در بین دانشگاه های کشور جز بهترین دانشگاه ها بوده و با فرهیختگی و فهم درست از آزادی در این دانشگاه کمترین شعارهای هنجارشکنانه را داشتیم و در میان دانشگاه های برتر کشور نیز دارای کمترین دانشجوی بازداشتی بودیم که الحمدلله دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه نیز آزاد شدند.
در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مسائل فرهنگی روز پرداختند و با اشاره به شکاف نسلی ایجاد شده، بر لزوم فعالیت جمعی فرهیختگان و ایجاد یک اتاق فکر در معاونت دانشجویی و فرهنگی متشکل از افراد متخصص از رشته های گوناگون تاکید کردند.
دکتر ایمانی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی نیز در این باره تصریح کرد: باید به نوجوانان درس سازگاری و همکاری بدهیم و از توانمندی های آنان در کارها استفاده کنیم . همچنین مشارکت دانشجویان و ایجاد فرصت گفتگو میان اساتید و دانشجویان و تاکید بر روی نکات و مفاهیم مشترک مانند عدالت و نیز گفتگوی اجتماعی در کنار مسائل علمی و درسی و ایجاد فرهنگ تفاهم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
وی گفت: نوجوانان فرهنگ پویایی را طلب می کنند و نیاز است که فرهنگ، جنبه پویایی خود را داشته باشد و تنوع طلبی نوجوانان در چارچوب های اخلاقی و عرفی مناسب پاسخ داده شود و در نظام تعلیم و تربیت، میراث فرهنگی به خوبی تشریح شود.
دکتر ایمانی تصریح کرد: دانشگاه می تواند آموزش و پرورش را تغذیه کند و سبب تحول در آموزش و پروش گردد و حضور اعضای هیات علمی در مدارس و حضور در جمع دانش آموزان ،‌ والدین و دبیران اثرات مثبتی خواهد داشت و لازم است فرصت گفتگو با نسل جوان را ایجاد کنیم.
در ادامه نشست دکتر خدایار معاون توسعه منابع و سرمایه انسانی در خصوص برگزاری مراسم کارمند نمونه امسال گفت: امسال برای نخستین بار و در راستای تمرکز زدایی و ایجاد شور و نشاط اداری در دانشگاه و با توصیه دکتر دانشجو طی روزهای آینده از 29 کارمند نمونه دانشگاه در دانشکده ها و مراکز پژوهشی تجلیل به عمل می آید و اختیار برگزاری مراسم بر عهده دانشکده ها گذاشته شده است و روند انتخاب نیز بر اساس اعلام خود دانشکده ها و واحدها بر اساس شاخص های اعلامی بوده است.

 

 


12:56 - دوشنبه 25 مهر 1401    /    شماره خبر : 18168    /    تعداد نمايش خبر : 138