[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19192   , 1403/02/31


کسب عنوان "مرکز تحقیقاتی برتر دانشگاه" توسط پژوهشکده اقتصاد در سال 1401


در ابتدای مراسم هفته پژوهش، دکتر ایمانی رییس دانشکده علوم انسانی در سخنانی با تاکید بر توجه به کیفی گرایی در تحقیق در کنار کمی گرایی گفت: خوشبختانه امروز برای کیفی گرایی در روش‌های تحقیق قدم‌های خوبی برداشته شده است.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان به اینکه ایران یکی از 4 تمدن بزرگ دنیاست، به وظایف نظام تعلیم و تربیت در خصوص میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: فهم و بررسی میراث فرهنگی،‌ نقادی آثار، ‌بسط و توسعه آن و انتقال آن به نسل بعد از جمله این وظایف است.



در ادامه دکتر عبداله زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی ضمن تبریک هفته پژوهش و چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه تربیت مدرس، به بیان تاریخچه کوتاهی از دانشگاه پرداخت و گفت: حدود 40 سال قبل دانشگاه تربیت مدرس در 11 رشته علوم انسانی برای اولین بار دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش کرد و امروز شاهد این هستیم که دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه‌های کشور قرار دارد.



وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس در رتبه بندی نظام های مختلف دنیا، جز سه دانشگاه برتر کشور و در میان دانشگاه‌های جامع در رتبه دوم قرار دارد. همچنین دانشگاه تربیت مدرس رتبه اول سرآمدان علمی کشور را کسب نموده و جایگاه نخست تعداد دانشمندان یک درصد برتر جهان را دارا می‌باشد.



وی سرانه چاپ مقاله در دانشگاه را 4.2 مقاله عنوان کرد و گفت: سرانه مقالات در مجموعه دانشکده های علوم انسانی در سال گذشته 3.4 بوده است.



معاون پژوهشی دانشگاه، عملکرد دانشکده های علوم انسانی را در زمینه چاپ کتاب موفق عنوان کرد و گفت: سرانه چاپ کتاب در دانشکده مدیریت و اقتصاد 0.62 ، دانشکده حقوق 0.5 و دانشکده علوم انسانی 0.35 می باشد که در مجموع آمار مناسبی است.



وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص اهداف یادآور شد: ایشان هدف پژوهش را شامل تولید علم،‌ سرآمدی علم و رسیدن به مرجعیت علمی و نیز حل مسائل جاری و آتی کشور عنوان کردند.



دکتر عبداله زاده با بیان اثربخشی دانشکده های علوم انسانی،‌ مدیریت و اقتصاد و حقوق در جهت حل مشکلات کشور خاطر نشان ساخت: بسیاری از مسائل و معضلات فرهنگی، اجتماعی،‌ هویتی، ‌زنان، ‌تعلیم و تربیت، ‌حکمرانی، ‌تقسیمات کشوری و ... به رشته‌های علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد مرتبط است و باید از ظرفیت‌های خوبی که در دانشکده‌های علوم انسانی وجود دارد برای حل این معضلات استفاده نماییم.





وی بر لزوم استفاده از تولیدات علمی و پژوهشی و پیاده سازی آن در کشور تاکید کرد و گفت: لازم است برای برقراری ارتباط و تعامل اساتید دانشکده‌های علوم انسانی و حکمرانان کشور تلاش مضاعف نماییم . ارتباط اعضای هیات علمی دانشکده با متولیان علوم انسانی و نهادهای متولی این امر بسیار ضروری است و هیات رییسه دانشکده‌های علوم انسانی، ‌مدیریت و اقتصاد و حقوق باید در جهت ترسیم نقشه راه علوم انسانی اهتمام ورزند تا مسیر پیش رو ،‌ موانع موجود و اقدامات لازم دانشکده در این مسیر مشخص شود.



در ادامه دکتر محمدرضا محمدی معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی و دکتر علیرضا حسن زاده معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اقتصاد به ارائه گزارش‌هایی از دستاوردهای پژوهشی این دو دانشکده پرداختند.



دکتر صاحب رییس دانشکده حقوق نیز در ادامه این مراسم در خصوص فلسفه پژوهش و نقش دانشکده‌ها در جهت تحقق ارزش وجودی و بنیادین پژوهش مطالبی را عنوان کرد.



وی گفت: ارزش بنیادی پژوهش را می‌توان از خود کلمه پژوهش درک کرد که در ذات آن نوعی خودشکوفایی وجود دارد و تحقیق و پژوهش یکی از ابزارها و راهکارهای خودشکوفایی است. ارزش دیگری که در پژوهش نهفته است، رشد و توسعه اقتصادی است و لازم است فاصله میان تولید علم و تولید ثروت از علم و دانش کم شود و در سال‌های آتی از کارآفرینان و سیاست گذاران نیز در مراسم هفته پژوهش دعوت شود تا بتوانیم تولید را به مقصد آن، یعنی اشتغال و تولید دانش بنیان متصل نماییم.



در ادامه مراسم دکتر دانایی فرد به بیان ده ویژگی و خصیصه یک استاد و معلم بزرگ پرداخت و گفت: حرمت ورزی عاشقانه و مشفقانه، ‌ایجاد فضای مغناطیسی جذب دانشجو،‌ روحیه خونگرمی و بردباری و شوق آفرینی، ‌خالق انتظارت بزرگ، ‌عشق به آموختن،‌ انعطاف پذیری عالمانه، ‌نفوذ و رهبری،‌ تعامل با همکاران،‌ حرفه گرایی و قابل اطمینان بودن از جمله خصیصه‌های یک استاد بزرگ است که تمامی آنها در مرحوم استاد دکتر عادل آذر دیده می‌شد.





در ادامه از پژوهشگران برتر دانشکده‌های علوم انسانی،‌ مدیریت و اقتصاد و حقوق تقدیر شد. همچنین از رییس پژوهشکده اقتصاد به عنوان پژوهشکده برتر دانشگاه تقدیر به عمل آمد.



 



09:05 - چهارشنبه 30 آذر 1401    /    شماره خبر : 19192    /    تعداد نمايش خبر : 354