[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20033   , 1403/02/31


سومین سمینار آموزشی واکاوی فنی فاجعه متروپل برگزار شد



در اين مراسم دكتر حمزه شكيب رييس سازمان نظام مهندسي در سخناني در خصوص برگزاري اين سمينار آموزشي و واكاوي حادثه متروپل توضيحاتي را عنوان کرد و گفت: چگونگی طراحي، نظارت و اجراي ساختمان متروپل بايد ارزيابي و مشكلات آن باید بررسي شود و ان شالله در اين دوره بتوانيم رويكرد جديدي بر اساس آموزش داشته باشيم و اموزش را محور اصلي قرار دهيم .
در ادامه دكتر محمود صفار زاده رييس دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست و پرديس دانشكده فني و مهندسي ضمن معرفي كوتاهي از دانشكده مهندسي عمران دانشگاه تربيت مدرس و اعضاي هيات علمي آن بر لزوم ترويج دوره هاي آموزشي در درون و بيرون سازمان نظام مهندسي تاكيد كرد.
وي همچنين ارتباطات موثر و تنگاتنگ نهادهاي مختلف مثل وزارت كشور، راه و شهرسازي، شهرداري و پليس را جهت عدم تکرار فجايعي مانند متروپل بسيار حائز اهميت خواند.
وي با اشاره به جايگاه مهم سازمان نظام مهندسي گفت: نحوه ورود مهندسان به سازمان نظام مهندسي بايد با سخت گیری های تخصصی بیشتری صورت گیرد و علاوه بر امتحان ورودي و شرايط موجود، مصاحبه  تخصصی نیز از سوي كميته اي متشکل از افراد متخصص انجام شود زيرا جان انسان ها با اين كار مرتبط است و گاه يك خطا می تواند جان انسانهای زیادی را به خطر بیاندازد.
وي بر لزوم ايجاد كارافريني و زمينه کاري براي اعضاي سازمان نظام مهندسي  و عدم دخالتهاي غيركارشناسي در امر مهندسی ساختمان تاكيدکرد.
در ادامه دكتر حميد ضا صارمي معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سخنانی اظهار داشت: ما در شهرداری تهران خود را به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمان در جهت ارتقای ایمنی ساخت و سازها مسئول می دانیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان نیاز به بازتعریف جدید دارد و اگر این امر صورت نگیرد با چالش جدی مواجه خواهیم شد.
در ادامه دکتر اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: فرایندها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم که بهره برداران نهایی هستند احساس رضایت کنند و مرجع صدور پروانه، حرفه مندان فعال در حوزه ساخت و ساز و ناظران نیز از  عملکرد خود راضی باشند.
وی گفت: حادثه متروپل چیزی به جز تعارض منافع نبود و و مرجع صدور پروانه، حرفه مندان و ناظران اقدامی در این زمینه نکردند و لازم است تمامی مراجعی که در فرایند ساخت و ساز یک ساختمان حضور دارند از موضوع تعارض منافع مبرا شوند و بتوانند در مواقع تخلف،‌ اقدام لازم را به عمل آورند.
گفتنی است این سمینار آموزشی دو روزه به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و با محوریت حقوق مهندسی ساختمان،‌ توسعه سیستم های سازه ای، بررسی فنی فروریزش، به کارگیری استانداردها و مقررات ملی در طراحی معماری سازه ها، HSE و اصول ایمنی در ساختمان ها،‌ ضوابط طراحی و اجرایی سقف های وافل،‌ بررسی متروپل از منظر مقررات اجرایی و پایش سازه ها و ضرورت آن برگزار شده است.


 


 


16:14 - چهارشنبه 3 خرداد 1402    /    شماره خبر : 20033    /    تعداد نمايش خبر : 137