[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20037   , 1403/02/31


خبر علمی
رویکردی با قابلیت مقابله با رد پیوند




رد آنتی‌بادی با واسطه یکی از دلایل رایج رد پیوند در ایمنی با واسطه آلوگرفت است. مشکل رد به واسطه آنتی‌بادی‌ها حل شده است. در حال حاضر، محققانی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF)، گزارش جدیدی مبنی بر محافظت از سلول‌ها در برابر مرگ به واسطه آنتی‌بادی‌ها و احتمال غلبه بر موانع مقاومت در پیوند سلول و ایمنی‌درمانی ارائه کردند.



این استراتژی طی مقاله‌ای با عنوان " Protection of cell therapeutics from antibody-mediated killing by CD64 overexpression " در مجله Nature Biotechnology منتشر شد. در این گزارش با استفاده از یک رسپتور فریبنده آنتی‌بادی‌ها را که به عنوان خارجی‌های مهاجم عمل می‌کنند به دام انداختند و بدین ‌ترتیب قبل از اینکه بتوانند سلول‌های درمانی را بکشند آن‌ها را از گردش خون خارج کردند. این رویکرد می‌تواند برای پیوند اندام هم مناسب باشد.



در این‌جا آن‌ها یک استراتژی با هدف محافظت از سلول‌ها دربرابر مرگ با واسطه آنتی‌بادی معرفی کردند که متکی بر بیان خیلی زیاد گیرنده IgG، CD64 است. آن‌ها نشان دادند که سلول‌های اندوتلیال مشتق‌شده از iPSC انسان و حیوان (iECs) که CD64 را بیش از حد بیان می‌کنند، از سمیت سلولی وابسته به آنتی‌بادی (ADCC) و سمیت سلولی وابسته به مکمل از آنتی‌بادی‌های IgG در شرایط آزمایشگاهی و در موش‌های دارای ADCC می‌گریزند.



این عدم پذیرش آنتی‌بادی به سختی حاصل می‌شود. بنابراین، به جای تلاش برای سرکوب سیستم ایمنی بیمار، این گروه به دنبال راه‌هایی برای تغییر سلول‌هایی بودند که بیمار دریافت می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا زنده بمانند.



منبع:



https://www.genengnews.com/topics/drug-discovery/antibodies/trojan-horse-approach-may-tackle-cell-transplant-rejection/



23:43 - پنج شنبه 4 خرداد 1402    /    شماره خبر : 20037    /    تعداد نمايش خبر : 216