[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20242   , 1403/02/31


جلسه دفاع پایان‌نامه: ساجده نوروزی، گروه مخابرات

ارائه کننده: ساجده نوروزی
استاد راهنما: دکتر حمید سعیدی، دکتر نادر مکاری
استاد ناظر داخلی : دکتر مریم ایمانی 
استاد ناظر خارجی : دکتر محمدرضا جوان (دانشگاه صنعتی شاهرود)
تاریخ: 1402/03/27
ساعت: 12:30- 11:30
مکان :سالن جلسات دانشکده برق و کامپیوتر

چکیده:
سیستم‌های‌ حمل‌ نقل‌ هوشمند نشان می‌‌دهد که‌ وسایل‌ نقلیه‌ متصل‌ به‌ تدریج‌ جاده ها را در اختیار خواهند گرفت‌. از طرف دیگر پتانسیل‌ محدود توسعه‌ زیرساخت‌ شهری‌، مدیریت‌ ترافیک‌ و برنامه‌ ریزی‌ مسیر را با چالش‌های‌ روبه‌ رو کرده است‌. از این‌ رو برنامه‌ریزی‌ مسیر کارآمد و پویا موضوع مهمی‌ محسوب می‌ شود. مسیریابی‌ پویا با در نظر گرفتن‌ اتفاقات و حوادث پویا منجر به‌ کاهش‌ زمان سفر، کاهش‌ مصرف سوخت‌ و به‌ طور کلی‌ منجر به‌ بهبود عملکرد سیستم‌ حمل‌ ونقلی‌ می‌ شود. ارتباطات شبکه‌ خودرویی‌ V2X به‌ عنوان مهم‌ ترین‌ منابع‌ برای‌ منعکس‌ کردن شرایط‌ و حوادث پویا به‌ منظور استفاده در سیستم‌ های‌ حمل‌ ونقلی‌ محسوب می‌ شود. همانطور که‌ در تحقیقات متعددی‌ ارتباطات خودرو با ایستگاه های‌ پایه‌ V2I به‌ عنوان مبنای‌ اشتراك گذاری‌ اطلاعات خودرو پیشنهاد شده است‌. در نتیجه‌ لازم است‌ از به‌ روز بودن و درستی‌ این‌ ارتباطات به‌ منظور داشتن‌ مسیریابی‌ پویا معتبر، اطمینان حاصل‌ شود. ما در این‌ رساله‌، ابتدا اثر سطوح مختلف‌ طول عمر اطلاعات AoI بر عملکرد سیستم‌ های‌ مسیریابی‌ پویا بررسی‌ کرده ایم‌ و پس‌ از مشاهده اثرات آن که‌ موجب‌ کاهش‌ عملکرد سیستم‌ های‌ مسیریابی‌ پویا می‌شود، از مدیریت‌ منابع‌ رادیویی‌ برای‌ کمینه‌ کردن AoI بهره بردیم‌. ما از این‌ واقعیت‌ که‌ پیامهای‌ V2I با مقدار AoI کمتر منجر به‌ خطای‌ کمتری‌ در تخمین‌ ظرفیت‌ مسیرها و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تر آنان می‌ شود استفاده کردیم‌ و این‌ موضوع را با نتایج‌ عددی‌ نیز نشان دادیم‌. سپس‌ از الگوریتم‌های‌ یادگیری‌ تقویتی‌ به‌ طور خاص الگوریتم‌ MADDPG برای‌ حل‌ مسئه‌ بهینه‌ سازی‌ بهره بردیم‌. نتایج‌ عددی‌ شبیه‌ سازی‌، عملکرد امیدوار کننده چارچوب پیشنهادی‌ در این‌ رساله‌ را نشان می‌دهد.
این‌ پژوهش‌ در پنج‌ بخش‌ گردآوری‌ و تدوین‌ گردیده‌است‌. در فصل‌ اول به‌ مقدمه‌ تحقیق‌ و پژوهش‌ می‌پردازیم‌. سپس‌ در فصل‌ دوم، ادبیات موضوع تحقیق‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ شده است‌. فصل‌ سوم کارهای‌ انجام شده در این‌ زمینه‌ را بررسی‌ نموده و فصل‌ چهارم، مدل سیستمی‌ مورد نظر و ارتباط دو سیستم‌ ارتباطی‌ و حمل‌ ونقلی‌ در شبکه‌‌های‌ خودرویی‌ را نشان می‌‌دهد. در نهایت‌ در فصل‌ پنجم‌ به‌ بررسی‌ نتایج‌ منتج‌ از شبیه‌ سازی‌ می‌پردازیم‌ همچنین‌ پیشنهاداتی‌ برای‌ ادامه‌ی‌ پژوهش‌ ارائه‌ می‌دهیم‌.


09:04 - چهارشنبه 24 خرداد 1402    /    شماره خبر : 20242    /    تعداد نمايش خبر : 80