[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20313   , 1403/02/20


مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این جلسه دکتر انوشیروان کاظم نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه به تلاش های بی وقفه و صادقانه دکتر دانشجو در راستای حل مشکلات اشاره کرد و گفت: در حدود دو سال اخیر شاهد نهایت همکاری و مساعدت دکتر دانشجو با دانشکده علوم پزشکی بوده ام که ماحصل آن به سامان رسیدن برخی امور و حل مسائل مالی شامل پرداخت معوقات حق التدریس 7 یا 8 ترم، مبالغ کارورزی ها و بخش های دیگری از معوقات بود.
وی با بیان این مهم که کاهش دغدغه های اساتید منجر به ایجاد فضایی می شود که آنها با آرامش بیشتری به فعالیت های آموزشی-پژوهشی خود بپردازند، اظهار داشت: در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی  از 103 عضو هیأت علمی شامل 43 استاد تمام، 32 دانشیار و 27 یا 28 استادیار برخوردار است. ترکیب اساتید دانشکده علوم پزشکی از اعضای جوان و اساتید با تجربه تشکیل شده و به زودی 8 عضو هیأت علمی دیگر به این جمع اضافه خواهد شد.
دکتر کاظم نژاد افزود: دانشکده علوم پزشکی دانشکده ای بزرگ، فعال و پویاست و هم اکنون 688 دانشجو که 422 نفر از آنها در مقطع دکترا تحصیل می کنند، در آن حضور دارند . 22 گروه آموزشی، 25 رشته تحصیلی که اغلب در دو مقطع دانشجو می پذیرند، 141 آزمایشگاه و 6 ساختمان داریم. که پراکندگی ساختمان ها ما را در بخش اداری و خدمات با مشکلات مدیریتی مواجه کرده است.  تعداد بالای آزمایشگاه های دانشکده نیز هم نقطه قوت و هم مشکل دانشکده است چرا که فراهم کردن و تعمیر و نگهداری تجهیزات این آزمایشگاه ها و کارشناسان مورد نیاز کار سختی می باشد. امیدواریم به همت، پشتوانه و همکاری رئیس دانشگاه با اجرای فاز دو دانشکده علوم پزشکی مشکل پراکندگی ساختمان ها مرتفع شود.
در ادامه دکتر بحرپیما به عنوان دبیر مجمع اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی در سخنانی به هدف اصلی و پیشینه علمی-مذهبی دانشگاه و مکتب تربیت مدرس تأکید کرد و خواستار توجه ویژه به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در تعیین سیاست های علمی کشور و تربیت متخصصانی است که مشکلات کشور را حل و فصل می کنند، شد.
در بخش دیگری از این جلسه اساتید به بیان مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به کارآموزی و کارورزی ها به دلیل نداشتن امکانات بالینی، کمبود مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، به روز نبودن وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی، نیاز به تعمیر برخی تجهیزات، گرنت های پایین، نیاز به جذب عضو هیأت علمی در برخی گروه ها، مسائل اساتید جوان شامل مشکل مسکن، تبدیل وضعیت استخدامی وفرایند ارتقاء، مشکلات دروس عملی و کارهای عملی در آزمایشگاه ها، عدم وجود استانداردها جهت پذیرش دانشجویان بین المللی و اساتید مدعو خارج از کشور پرداختند.
همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته ای در دانشکده به منظور بیان مشکلات، آنالیز و طبقه بندی آنها، اولویت بندی مشکلات، دریافت راهکارها و پیشنهادات حل مسائل و برنامه ریزی برای رفع معضلات، مطرح و بر لزوم ایجاد محیط بالینی به منظور ایجاد ارتباط دانشگاه و جامعه تأکید شد. 
در ادامه این نشست دکتر فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تصریح کرد: در جریان موارد زیادی از مشکلات مطرح شده در جلسه بودم که اساتید آنها را تشریح کردند. برگزاری این جلسات و تشکیل کمیته ای در خود دانشکده که مشکلات را اولویت بندی کرده و راه حل برای آن ها پیدا کند، بسیار اهمیت دارد. این کمیته با هماهنگی معاونت برنامه ریزی زیر نظر دکتر خدادادحسینی می تواند مشکلات را بررسی کند و با در نظر گرفتن محدودیت ها، توانایی ها و امکانات موجود، راهکارهای مناسب و بهینه ارائه دهد.
وی افزود: تمامی دانشکده ها با مشکل مالی و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و یا به روز نبودن امکانات مواجه هستند. با وجود تمام این مسائل، جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در نظام های رتبه بندی معتبر جهان جایگاهی درخور و شایسته است و این با تلاش های اعضای هیأت علمی، دانشجویان و مسئولین دانشگاه طی 4 دهه فعالیت میسر شده است.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: کشور در معرض تحریم های درازمدت 40 ساله و تحریم های فلج کننده چند سال اخیر بوده است. البته برخی سوء مدیریت ها در کشور و همینطور فشارهای سیاسی داخلی و خارجی و عدم جذب درآمدهای نفتی باعث تشدید فشارهای اقتصادی شد. اما باید برای گذر از این برهه، همگی با هم فشار مشکلات را تحمل کنیم و از زیر بار مسائل موجود شانه خالی نکنیم و در حل معضلات مشارکت داشته باشیم.
دکتر دانشجو اظهار داشت: مدیریت دانشگاه به سبک گذشته دیگر امکان پذیر نیست. باید روش های اداره و تأمین منابع مورد بازنگری قرار گیرد. باید با درنظر گرفتن واقعیت ها، وارد فاز جدیدی از تحول شویم. در خصوص دانشکده علوم پزشکی نیز، جایگاه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس باید در نظام آموزش عالی وزارت علوم و وزارت بهداشت مشخص شود. از بعد امکانات بالینی و از بعد امتیازات و پرداخت به اساتید علوم پزشکی و دانشجویان باید مشابه سایر دانشکده های علوم پزشکی باشد که مورد انتخاب و استقبال دانشجویان و اعضای هیأت علمی جوان قرار گیرد.
وی در پایان گفت: اگر وزارت بهداشت از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس انتظاراتی دارد که امکان آن ها در دانشگاه های علوم پزشکی مقدور نیست و آن ها به دلیل ارائه خدمات درمانی قادر به انجام آنها نیستند، باید توجه بیشتری به مسائل و مشکلات دانشکده علوم پزشکی دانشگاه جامع تربیت مدرس داشته باشد. این امر می تواند از طریق همان کمیته ای که پیشنهاد تشکیل آن امروز مطرح شد، پیگیری شود و به برگزاری جلسات با وزیر علوم و وزیر بهداشت منجر گردد.  


14:54 - سه شنبه 30 خرداد 1402    /    شماره خبر : 20313    /    تعداد نمايش خبر : 276