[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20365   , 1403/02/19


مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده هنر و معماری با حضور رییس دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این مراسم دکتر یگانه رییس دانشکده هنر و معماری در سخنانی دانشکده هنر را دانشگاهی با قابلیت های ویژه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس در میان سایر دانشگاهها  به عنوان دانشکده مادر و دانشکده مکتبی و جریان ساز شناخته می شود .
وی به بیان دستاوردهای دانشکده در تولید علم و مقاله اشاره کرد و گفت:‌ اعضای هیات علمی دانشکده هنر و معماری 100 مقاله jcr  به چاپ رسانده اند و در زمینه تولید مقاله، h-index و تاثیرگذاری علمی در جایگاه خوبی قرار داریم.
وی به بیان دستاوردهای اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده در جشنواره ها و مسابقات گوناگون پرداخت و با توجه به نگاه مثبت رییس و هیات رییسه دانشگاه به دانشکده هنر،‌ خواستار حمایت بیشتر دانشگاه از این دانشکده شد.
وی در ادامه به نیازها و چالش های دانشکده اشاره کرد و گفت: ما در چند رشته هنری تعداد عضو هیات علمی کمی داریم و با توحه به نداشتن دوره دکتری، ‌جایگزینی برای این اساتید نداریم و به دلیل کمبود عضو هیات علمی، ‌در تعریف دوره های دکتری با مشکل مواجه هستیم.
وی گفت: راه اندازی رشته های هنری باید جدی گرفته شود و از ضروریات بسیار مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی کمبود فضا و امکانات را از مشکلات دانشکده برشمرد و گفت: ما از نظر فضا و امکانات با محدودیت مواجه هستیم. آزمایشگاه های دانشکده نیز، نیازمند تجهیز و به روزرسانی است و ما در خصوص شهر هوشمند، ‌هوش مصنوعی،‌ هنرها ی دیجیتال،‌ فضای متاورس اقداماتی انجام داده ایم که نیازمند بودجه در این خصوص هستیم و اعلام آمادگی می کنیم دانشکده هنر می تواند به عنوان پایلوت، فضای آموزشی مجازی در قالب متاورس را برای دانشگاه آماده سازی کند.
در ادامه دکتر خاتمی معاون آموزشی دانشکده اظهار داشت:‌ دانشکده هنر و معماری دانشگاه در بسیاری از رشته های آموزشی سرآمد است و اعضای هیات علمی بسیار خوبی داریم که باید قدر آنها را بدانیم و تجربیات آنها را مستند کنیم.
وی موفقیت های دانش آموختگان دانشکده را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: دانش اموختگان دانشکده در بسیاری از زمینه ها آثار گرانبهایی خلق کردند که از جمله آنها می توان به فیلم موقعیت مهدی اشاره کرد که کارگردانی و نویسندگی آن از سوی فارغ التحصیل این دانشکده صورت گرفت.
اقبال خوب دانشجویان برای تحصیل در دوره پردیس دانشکده هنر ، ‌وجود کارگاه ها متفاوت و خاص در دانشکده و ‌لزوم تجهیز فضا ها و توسعه رشته ها و ارتقای کیفیت آموزشی از دیگر مطالب مطرح شده از سوی دکتر خاتمی بود.
دکتر کشاورز معاون پژوهشی دانشکده نیز در ادامه به توانمندی ها و ظرفیت های پژوهشی دانشکده اشاره کرد و گفت: ما در دانشکده هنر از لحاظ محصولات پژوهشی شامل مقاله،‌ کتاب، ‌طرح پژوهشی و آثار هنری برآمده از پژوهش سرآمد هستیم و این مهم با تلاش همه اعضای هیات علمی و دانشجویان خوب دانشکده حاصل شده است و نشان دهنده ظرفیت و توانمندی دانشکده است.
وی گفت: در سال گذشته تعداد مقالات پژوهشی دانشکده رشد خوبی داشته است و زمینه برای جریان سازی در حوزه هنر از سوی دانشکده فراهم شده است.
وی برگزاری ورکشاپ های بین المللی و امضای‌تفاهم نامه با سایر نهادها و سازمان ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته حوزه معاونت پژوهشی دانشکده عنوان کرد.
وی گسترش ازمایشگاه های دانشکده را مهمترین برنامه توسعه پژوهش دانشکده عنوان کرد و گفت: 20 آزمایشگاه در دانشکده ثبت شده که از این تعداد 17 مورد آن فعال می باشد و آزمایشگاههای معماری دیجیتال، ‌هوش مصنوعی، ‌شهر هوشمند و معماری و فناوری های نوین از جمله برخی از آزمایشگاهای مهم هستند که امیدواریم تجهیز ازمایشگاه ها با نگاه ویژه ای صورت گیرد تا هم ظرفیت پژوهشی دانشگاه را ارتقا دهیم و هم در حوزه ارتباط با صنعت بتوانیم گام های موثری برداریم و شاهد تحولات اثرگذار باشیم.
در ادامه نشست دکتر عزیزی معاون اداری و مالی دانشکده نیز به منابع مورد نیاز برای توسعه دانشکده در حوزه های آموزشی، ‌پژوهشی و فرهنگی و زیرساخت اشاره کرد.
در بخش دیگری از این جلسه اعضای هیات علمی دانشکده مطالبی از جمله مشکل کالبدی و فضا در دانشکده، لزوم ‌تجهیز آزمایشگاه ها،‌ نقش مهم دانشکده در مشارکت در توسعه نهادی کشور، ‌نقش دانشکده هنر در توسعه فرهنگی کشور،‌ لزوم اثرگذاری در بحث مسئولیت های اجتماعی،‌ نقش دانشکده در انتقال مفاهیم معنوی و ارزش های انقلاب،‌ توجه به رشته هنر اسلامی ،‌ لزوم داشتن یک مجموعه هنری برای ارائه محصولات هنری دانشکده ‌و ... را بیان کردند.
همچنین در این نشست اعضای هیات علمی دانشکده از رییس دانشگاه به دلیل عملکرد خوب و مناسب در زمان اعتراضات سال گذشته، توجه به بحث مسکن دانشگاهیان و نیز اختصاص بودجه فرهنگی به دانشکده ها تقدیر و تشکر کردند.
در ادامه نشست دکتر دانشجو رییس دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: دانشکده هنر و معماری همانند تاجی بر سر دانشگاه تربیت مدرس و افتخاری برای این دانشگاه است و اهمیت هنر و معماری و شهرسازی بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی به دستاوردهای خوب دانشگاه شامل کسب رتبه اول سرآمدی کشور،‌کسب رتبه دوم در میان دانشگاه های جامع کشور و کسب رتبه سوم در نظام رتبه بندی شانگهای اشاره کرد و این دستاوردها را حاصل تلاش و زحمات همه مسئولان و دانشگاهیان از ابتدای تاسیس دانشگاه تا کنون عنوان کرد.
وی با اشاره به عملکرد دانشگاه در زمان اعتراضات و اغتشاشات سال گذشته تصریح کرد:‌ دانشگاه جای تببین و تبادل نظر و جای فرهیختگی است و جمهوری اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس با عملکرد خود در آن ایام،‌ دموکراسی واقعی را به نمایش گذاشت و با صبوری مسائل را مدیریت کرد.
رییس دانشگاه افزود: ما باید در تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی اهتمام ورزیم و با به نمایش گذاشتن توفیقات در جهت رفع ایرادات و ضعف ها تلاش و برنامه ریزی کنیم.
وی در ادامه به بحث متاورس و هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که دانشکده هنر و معماری در این زمینه ورود کرده است و ما برای کمک به آغاز به کار و پایه گذاری این کار اعلام آمادگی می کنیم.
دکتر دانشجو خاطر نشان ساخت: مدیریت دانشگاه با روش های قدیم امکان پذیر نیست و باید در روش، ‌زیرساخت،‌ تفکر، ‌نحوه آموزش،‌ ترکیب گروه ها، ارتباط گروه ها و رشته ها و ارتباط با جامعه و صنعت تحول صورت گیرد و برای حفظ و ارتقای رتبه دانشگاه باید نگاهمان به نوع مدیریت در گروه،‌ دانشکده و دانشگاه تغییر یابد .
وی اضافه کرد:  ما باید به دنبال درآمد باشیم و می توانیم با رفع مسائل و مشکلات جامعه و ارائه راه حل برای آنان ها درآمد کسب کنیم و در موضوعات کلان کشور ورود کنیم و راه حل علمی برای آنها ارائه نماییم.
وی به پروژه ساخت مسکن برای دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: ‌ما با کمک و همراهی تمام دانشگاهیان تربیت مدرس و با امید و توکل بر خدا در جهت به سرانجام رسیدن این پروژه تلاش می کنیم و هرچه قدر امکان توفیق این پروژه بیشتر شود، ‌امیدواری ما نیز افزایش می یابد.
در پایان این نشست، اثر هنری کاشی کاری از سوی رییس دانشکده به دکتر دانشجو اهدا شد.
همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم، ‌از تابلوی جدید دانشکده هنر و معماری نیز با حضور رییس دانشگاه رونمایی شد.
مریم رسولی فر دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه و مسئول طراحی و اجرای کاشی کاری این طرح با توضیحاتی در خصوص آن اظهار داشت: سرپرستی این طرح بر عهده دکتر کشاورز بوده و طرح این کار با توجه به کاشی کاری های دوره قاجار و رنگ آمیزی‌ آن نیز با توجه به کاشی کاری های دوره صفوی انجام شده است . محسن کرمی دانشجوی دکتری هنر اسلامی دانشگاه نیز خوشنویسی این تابلو را بر عهده داشته اند.


 


 


 


 


16:02 - سه شنبه 6 تير 1402    /    شماره خبر : 20365    /    تعداد نمايش خبر : 225