[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20419   , 1403/02/20


بازدید مسئولین انجمن فرهنگی اتریش ÖKF از دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس


در نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت علمی دانشکده هنر و معماری و مسئولین انجمن فرهنگی اتریشÖKF که با حضور دکتر عبدالامیر علامه مدیر دفتر روابط علمی بین المللی دانشگاه برگزار شد، راه های توسعه روابط علمی –هنری و گسترش فعالیت های دانشگاهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، دکتر معتمدمنش با اشاره به رابطه فرهنگی عمیق میان دو کشور با قدمت حدود 700 ساله اهمیت رابطه با اتریش به عنوان یکی از مراکز هنر جهانی را مورد تاکید قرار داد. وی به تشکیل انجمن سازه های سنتی به عنوان ابتکار مهم دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در مقیاس جهانی و اهمیت مشارکت پژوهشگران اتریشی در این اقدام اشاره کرد و افزود: ایران یکی از کانون های شکل گیری و توسعه سازه های سنتی در جهان است. امیدواریم این ظرفیت به پژوهشگران اتریشی معرفی شود.

در ادامه دکتر علامه مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه از آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای توسعه همکاری های علمی و هنری با دانشگاه ها و مراکز هنری اتریش خبر داد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس دارای ظرفیت های ویژه ای است. به عنوان مثال در زمینه آموزش زبان فارسی از پتانسیل بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به توان علمی دانشگاه، از آمادگی لازم برای پذیرش دانشجوی بین المللی و همچنین میزبانی فرصت های مطالعاتی برخوردار است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر مهدوی نژاد بر اهمیت استفاده از ظرفیت های دو طرف در معرفی آثار «میراث معماری مشترک» تاکید و یادآوری کرد: در ابتدای قرن بیستم میلادی، حدود 40 اثر در معماری معاصر ایران با تاثیرپذیری از جنبش هنری «سبک جوان»، آرت نوو و آرت دکو ساخته شده است که به عنوان میراث فرهنگی مشترک شناخته می شود. معرفی آثار معماری معاصر ایران در مقیاس جهانی توسعه دهنده گردشگری فرهنگی و زمینه ساز حفاظت از این آثار ارزشمند در ایران است.

دکتر منصور یگانه رییس دانشکده هنر و معماری نیز از آمادگی دانشکده برای توسعه همکاری های علمی و هنری خبر داد و گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری دانشکده فرصت مطالعاتی خود را در کشور اتریش گذرانده اند و در صورت حمایت نهادها و انجمن های علمی و هنری، این فرآیند می تواند با قوت بیشتری ادامه یابد.

سپس دکتر مهدی کشاورز افشار به «فرش ایرانی» به عنوان کالای فرهنگی و هنری اشاره کرد و  خاطر نشان ساخت: دانشکده هنر و معماری از ظرفیت های ویژه در آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی برخوردار است؛ به خصوص فرش ایرانی که در اتریش شناخته شده و مطرح است.

در ادامه باربارا گروسه از «هنر» به عنوان زبان مشترک در میان همه سرزمین­ها و همه ملت­ها یاد کرد و بر اهمیت فرش ایرانی و برپایی نمایشگاه­های صنایع دستی تاکید نمود. وی گفت: صنایع دستی ایرانی علاوه بر نقش اقتصادی، رونق دهنده فرهنگ اصیل ایرانی در مقیاس جهانی است که خوشبختانه در اتریش هم طرفداران زیادی دارد و فرش ایرانی برای همه مردم آشناست.

سیگلینده اشپنلنگ نیز به تجربه موفق اتریش در حفظ رابطه هنری بدون دخالت سیاست و سیاستزدگی اشاره کرد و افزود: این رابطه هنری از اوایل دوره قاجار شروع شده و همواره به صورت دوستانه ادامه یافته است و هیچگاه متوقف نشد. معماری معاصر برای کشورهای ایران و اتریش، از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند موضوع مناسبی برای برگزاری نمایشگاه مشترک و جلب گردشگر باشد.

در پایان  نشست، دو طرف بر اهمیت هنر در بیان ارزش های بی زمان و بی مکان جامعه بشری به عنوان میراثی برای آینده تاکید کردند. همچنین مقرر شد نمایشگاه آثار برگزیده هنر و معماری معاصر اتریش و ایران با محوریت هنر سبز و معماری و شهرسازی پایدار با تاکید بر بهره وری و مصرف هوشمندانه آب و انرژی در گالری سیمرغ دانشکده برپا شود و همچنین  نمایشگاه مشترک از جریان های آغاز هنر و معماری مدرن اتریش مانند آرت نوو، آرت دکو و سبک جوان که علاوه بر اتریش، در ایران نیز نیز موجب ساخت بناهایی ارزشمند در حوزه هنر معاصر شده است، تشکیل گردد.



11:38 - يکشنبه 11 تير 1402    /    شماره خبر : 20419    /    تعداد نمايش خبر : 230