[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20449   , 1403/02/20


مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده علوم زیستی با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این جلسه دکتر خسرو خواجه رئیس دانشکده علوم زیستی با اشاره به مجموعه فعالیت هایی که توسط رئیس دانشگاه در یکسال و نیم اخیر انجام شده است، گفت: دکتر دانشجو در حدود یک سال و نیم اخیر فعالیت های بسیاری انجام دادند که ما از برخی از آنها آگاهیم. وی در بحث بدهی های مالی دانشگاه که حدود 190 میلیارد تومان بود با پشتکار و تلاش بسیار موفق عمل کرد و تمامی بدهی ها پرداخت شد. دکتر دانشجو با درایت و تدبیر اعتراضات سال گذشته را مدیریت کرد و با عطوفت و صبر با دانشجویان، که آنها را فرزندان خود خطاب می کند، برخورد نمود و آرامش را در دانشگاه برقرار ساخت.
وی افزود: پرداخت معوقات مربوط به حق التدریس 8 ترم اساتید یکی دیگر از اقدامات ارزنده دکتر دانشجو بود. من به عنوان رئیس دانشکده در سال گذشته با مشکلات مالی مواجه نبودم و با پرداخت بخشی از بدهی های انباشته توانستیم هزینه ها را مدیریت کنیم. خرید مواد شیمیایی، هزینه های پژوهشی، هزینه تعمیر، نگهداری و تجهیز دستگاه های موجود در آزمایشگاه های دانشکده و...اگر به موقع صورت پذیرد، کمک بسیار مهمی در راستای ارتقای پژوهش و سطح کیفی پژوهش دانشکده خواهد بود.
دکتر خواجه با بیان این مقدمه که اقتصاد بر مبنای نفت و سوخت های فسیلی در آینده دوام نخواهد داشت به جایگاه ویژه علوم زیستی در سطح جهان اشاره و تصریح کرد: ما در آینده دیگر شاهد اقتصاد بر مبنای سوخت های فسیلی نخواهیم بود. از سویی معضلات بی شمار استفاده از سوخت های فسیلی مانند آلودگی هوا و ایجاد سرطان های مختلف و همچنین سوبسیدهایی که برای سوخت های فسیلی پرداخت می شود، همه باعث پایان سلطه نفت خواهد شد. ما باید برای زمانی که سلطه نفت بر اقتصاد به پایان می رسد، آماده باشیم.
وی خاطر نشان ساخت: چیزی که در آینده اقتصاد را رشد می دهد، دانش، علم و فناوری است. رشد اقتصادی ناشی از پیچیدگی های علم و فناوری خواهد بود. اینجاست که علوم زیستی که همان شناخت فرایندهای زیستی به کمک سایر علوم است برای حل 4 مسئله اساسی بشر شامل؛ 1آب، 2انرژی، 3غذا و 4 سلامتی به میدان می آید.
رئیس دانشکده علوم زیستی اظهار داشت: انقلاب زیستی اتفاق افتاده است و علوم زیستی در 30 سال آینده بر اقتصاد اثر مستقیم و غیر مستقیم خواهد داشت. همه ی ما باید از این موضوع آگاه باشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر پرویز عبدالمالکی معاون آموزشی دانشکده علوم زیستی ضمن ارائه تاریخچه ی مختصری از ایجاد دانشکده افزود: دانشکده علوم زیستی با 5 گروه آموزشی فعال و گرایش های متنوع هم اکنون 27 عضو هیأت علمی شامل: 13 نفر استاد، 9 نفر دانشیار، 3 نفر استادیار و یک مربی دارد. در حال حاضر 401 دانشجو، 173 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 228 نفر در مقطع دکتری در دانشکده مشغول تحصیل هستند.
دکتر عبدالمالکی در ادامه برخی فرصت ها و چالش های موجود در دانشکده علوم زیستی را برشمرد و گفت: وجود توانمندی کافی برای ایجاد همکاری های علمی بین المللی، توسعه رشته های بین رشته ای، تثبیت هویت دانشکده در سطح ملیو منطقه ای، همراستایی فعالیت های پزوهشی با اولویت های ملی از جمله فرصت های موجود در دانشکده است. از سویی زمان بر بودن کارهای تحقیقاتی دانشکده، کمبود فضای کالبدی، کمبود مواد، تجهیزات و امکانات، ضرورت جذب اعضای هیأت علمی، نیاز به تمدید حداقل یک ترم برای هر دو مقطع تحصیلی، چالش های پیش روی دانشکده علوم زیستی است که باید حل و فصل شود.
دکتر حسن ساجدی معاون پژوهشی پیشین دانشکده نیز ضمن تشکر از دکتر دانشجو یادآور شد: در بخش نعمیرات و نگهداری تجهیزات پژوهشی حمایت های بسیار خوبی از طرف هیأت رئیسه دانشگاه انجام شد، تأمین بودجه و اعتبارات لازم در چند نوبت با مدیریت هزینه ها و بهینه سازی هزینه ها باعث شد تا بسیاری از دستگاه ها که چند سال بلا استفاده شده بود، به چرخه فعالیت آزمایشگاهها باز گردد.
وی به ایجاد کمیته تعمیر و تجهیز دستگاه ها که به صورت آزمایشی در دانشکده علوم زیستی تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: کمیته تعمیر و تجهیز دانشکده به صورت بهینه، هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه ها را مدیریت کرد. این  کمیته شرکت های تعمیر وسایل را بر اساس سلامت کاری و قیمت انتخاب کرد و با مدیریت هزینه محدود و به موقع توانست در خصوص برخی دستگاه ها اقدام کند و بدین ترتیب جلوی هزینه های بعدی گرفته شد. سرویس هر ساله دستگاه ها و خرید به هنگام لوازم جانبی با قیمت مناسب تر از شرکت های سرویس دهنده، عمر دستگاه ها و تجهیزات موجود را افزایش می دهد و در نهایت مسیر فعالیت های پژوهشی را هموار می سازد.
دکتر ساجدی از کمبود فضای پژوهشی و نیاز به فضاهای استاندارد به عنوان یکی دیگر از مشکلات دانشکده نام برد و افزود: قرار گرفتن برخی دستگاه ها و تجهیزات در فضای نا مناسب باعث آسیب به آنها می شود و گاهی آسیب های واردها بسیار پر هزینه و حتی جبران ناپذیر هستند. 
در ادامه این نشست برخی از اعضای هیأت علمی به بیان مشکلاتی مانند کمبود بودجه، عدم دریافت گرنت، توجه بیشتر به جایگاه علمی دانشکده، بحث درآمدزایی رشته های علوم زیستی، کمبود نیروی انسانی به روز و جذب هیأت علمی پرداختند.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر فرهاد دانشجو سخنان خود را با قدردانی از تمامی اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان دانشکده آغاز کرد و گفت: بسیاری از ابتدای تأسیس دانشگاه تا به امروز برای دانشگاه تربیت مدرس زحمت کشیدند. رؤسای پیشین زحمات بسیاری متقبل شدند و با تلاش های مستمر آن ها دانشگاه به ایجا رسیده است. ما ادامه دهنده ی تلاش افراد پیش از خود بوده ایم و با همدلی و پشتکار امور دانشگاه را پیش برده ایم.
رئیس دانشگاه به شرایط اقتصادی حاکم اشاره کرد و گفت: در سال 1400 شرایط اقتصادی انقباضی حاکم بود و وضعیت به گونه ای بود که ورود به شرایط اقتصادی ریاضتی برای سال های آینده پیش بینی می شد. اما با مدیریت خوب در سطح کلان کشورو گشایش های سیاسی که منجر به گشایش های اقتصادی شد، به آن مرحله نرسیدیم. سال ها تحریم، تحریم های فلج کننده ی سال های اخیر، سوء مدیریت ها و فشارهای سیاسی، عرصه را بر مردم کشور تنگ کرد. دانشگاه نیز با 196 میلیارد تومان بدهی که بیش از 80 میلیارد تومان آن مربوط به حق التدریس ها بود، در شرایط نامساعد اقتصادی قرار داشت.
دکتر فرهاد دانشجو به اشاره به تغییر نگاه کلان کشور و تأکید بر خودباوری گفت: در سطح کلان کشور به این باور رسیدیم که باید خودمان مسائل و مشکلات خودمان را حل و فصل کنیم و با خودباوری پای در راه حل معضلات موجود گذاشتیم. هم اکنون نیز برخی مشکلات اگر حل نشده اند به مسئولین مالی دانشکده بر می گردد که باید بیشتر تلاش کنند و پیگیری به موقع داشته باشند.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: برخی مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد را من به عنوان یک عضو هیأت علمی احساس می کنم و خود نیز با آن ها مواجه بوده ام. ما 17 دانشکده داریم که 14 مورد از آنها به شدت وابسته به آزمایشگاه ها و تجهیزات هستند. هر کدام نیز خود را ویژه و قابل نگاه خاص می دانند. اما آنچه مسلم است اینکه باید هزینه ها را اولویت بندی کرد و بهینه هزینه نمود.
دکتر دانشجو اظهار داشت: مدیریت با فرمول و سیستم های گذشته دیگر امکان پذیر نیست و باید تحول در نحوه مدیریت دانشگاه، دانشکده ها و گروه ها انجام شود. به قول معروف باید ' طرحی نو دراندازیم' و دریچه های جدیدی برای نگاه های تازه باز کنیم.
وی تأکید کرد: بخشی از تأمین بودجه توسط خود دانشگاه انجام می شود اما دانشکده باید درآمدزایی داشته باشد. آن هم نه فقط از طریق جذب دانشجو و شهریه بلکه با تعیین و تعریف مسئله و ارائه راهکارهای حل آن و اجرای طرح های کاربردی درآمد ایجاد کند.
رئیس دانشگاه در ادامه به جایگاه رفیع دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی اشاره کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس برای اولین بار به عنوان سرآمدی در میان تمامی دانشگاه های کشور دست یافت. دانشگاه تربیت مدرس نه تنها در علم و پیشرفت و ارتقای علمی بلکه در مدیریت اعتراضات نیز پیشرو بود. ما با معترضین در دانشگاه همچون فرزندان خود با صبوری رفتار کردیم. طوریکه کمترین آسیب ها را متحمل شوند. اینها فرزندان ما بودند که دچار اشتباهاتی شدند. ما نیز به برخی مسائل معترض هستیم اما نحوه اعتراض متفاوت است. یک فرد دانشگاهی باید با منطق و دانش، کنشگری سیاسی کند. دانشجویان معترض دانشگاه تربیت مدرس نیز عاقل تر و پخته تر از دانشجویان دیگر دانشگاه ها بودند و با کمترین ضایعه به سر کلاس های خود بازگشتند و آرامش دانشگاه و شأن محیط علمی دانشگاه حفظ شد.
دکتر دانشجو خاطر نشان کرد: اینجا دموکراسی حاکم است و اشتباهات مدیریتی باید اصلاح شود. اشتباه باید تصحیح شود نه اینکه برای رفع ایرادها، از اول همه چیز را خراب کنیم و دوباره بسازیم. باید اشتباهات را مورد اصلاح قرار دهیم. ما همه در یک فضا هستیم و باید با یکدیگر با صبر، حوصله و احترام با همدلی و همکاری مشکلات را رفع کنیم.
در پایان این جلسه، به پاس تقدیر از زحمات رئیس دانشگاه، لوح یادبودی از سوی رئیس دانشکده علوم زیستی به دکتر فرهاد دانشجو تقدیم شد.


16:26 - سه شنبه 13 تير 1402    /    شماره خبر : 20449    /    تعداد نمايش خبر : 216