[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20475   , 1403/02/19


مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این جلسه دکتر محمد مهدی سپهری رئیس دانشکده حضور در دانشگاه تربیت مدرس را که در عمر 41 ساله اش به پیشرفت های بزرگی دست یافته، فرصت مغتنمی برای خدمت دانست و گفت: در حدود دو سال اخیر که از حضور دکتر فرهاد دانشجو می گذرد، فعالیت های بسیار خوبی انجام شده و ارزش های والایی در دانشگاه ایجاد شده است که حاصل زحمات رئیس دانشگاه و تیم همکاران وی است و همگی قدردان این تلاش های بی وقفه هستیم.
دکتر سپهری با اشاره به اینکه دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها از قدیمی ترین دانشکده ها است، اظهار داشت: رشته های تحصیلی موجود در دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، رشته های کمک کننده ای هستند و اغلب دانش آموختگان این دانشکده در مشاغل مرتبط و مناسب جذب بازار کار می شوند. هم اکنون دانش آموختگان برجسته و شناخته شده ای از این دانشکده داریم که در مناصب بالای کشوری مشغول فعالیت هستند. ماهیت رشته های مهندسی صنایع و سسیستم ها طوری است که اهداف را بهینه می کنند و با کمترین اتلاف هزینه بهترین خدمات را ارائه می دهند. اکثر دانش آموختگان این دانشکده منشأ اثر بوده اند و در هر جایگاهی که قرار گرفتند ارزش های خوبی ایجاد کردند.
وی اضافه کرد: دانشکده کم هزینه ای هستیم و با اینکه ار منابع کمتری بهره مند بودیم اما خروجی های بسیار مؤثری داشته ایم. یکی از مشکلات ما کمبود فضای کالبدی است. ما تنها از 4درصد زیربنای مجموعه دانشکده های فنی و مهندسی برخورداریم. در کنار این کمبودها اما، از اعضای هیأت علمی اخلاق مدار، متعهد، منسجم و یکپارچه ای بهره مندیم که تفاوت های سلیقه ای را در بحث های درون دانشگاهی برای اعتلای دانشکده کنار گذاشته اند.
دکتر سپهری از ارزش های اخلاقی-فرهنگی و ارزش های مدیریتی و فرایندی در دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها به عنوان عوامل ارتقاء کیفیت آموزشی-پژوهشی دانشکده نام برد و گفت: یکی از اقدامات ما در دانشکده تشکیل کمیته تاک است که برای بالا بردن کیفیت آموزش و پژوهش و تعالی دانشجویان دکتری برنامه ریزی می کند.
وی افزود: به جز محورهای پایه ای که در دانشکده دنبال می شود، دو محور اصلی شامل داده و فناوری-نوآوری در تعریف پایان نامه/رساله های دانشکده پیگیری می شود و همچنین بر ارتباط با جامعه و صنعت تأکید می گردد. در همین راستا فعالیت های چشم گیر و حائز اهمیتی در دانشکده انجام شده است به عنوان مثال در حوزه سلامت و پزشکی در کشور حرف اول را می زنیم و تعاملات بسیاری با وزارت بهداشت و بیمارستان های گوناگون داریم. در حال حاضر نیز 14 پایان نامه مرتبط با حوزه جوانی و افزایش جمعیت تعریف کرده ایم.
در ادامه دکتر علی حسین زاده معاون آموزشی دانشکده به ارائه گزارش مختصری از وضعیت دانشکده پرداخت و گفت: دانشکده در 4 گروه آموزشی و 10 رشته با حضور 22 عضو هیأت علمی فعالیت می کند. در حال حاضر 400 دانشجو شامل 322 دانشجوی کارشناسی ارشد و 87 دانشجوی دکتری در دانشکده مشغول تحصیل هستند.
وی به کمبود فضای آموزشی اشاره کرد و افزود: دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها بطور رسمی 4 کلاس درس به مساحت مجموع 157 متر در اختیار دارد.
دکتر حسین زاده همچنین توضیحاتی در خصوص امتیاز آموزشی اساتید، کیفیت خدمات آموزشی، ظرفیت پذیرش دانشجو و برخی دیگر از فرایندهای موجود، ارائه کرد.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر بختیار استادی معاون پژوهشی دانشکده ضمن تقدیر از رئیس دانشگاه به دلیل زحمات وی در راستای تأمین مالی، جذب و شفاف سازی بودجه به ارائه اهم برنامه های پژوهشی پرداخت و گفت: در ابتدا امیدوارم که در اختصاص بودجه به دانشکده ها، توانمندی و ظرفیت دانشکده دیده شود و بر اساس زیرساخت ها بودجه تخصیص داده نشود.
وی برنامه های پژوهشی دانشکده را در 3 محور اصلی تشریح کرد و اظهار داشت: 1-برون گرایی، مرجعیت در تخصص های دانشکده و هم افزایی بیرونی، ارتباط با جامعه و صنعت و برندسازی 2-فراهم آوری و تجهیز زیرساخت ها و 3- تقویت فرایندهای پزوهشی، سه محور اصلی دنبال شده در معاونت بود.
دکتر استادی اضافه کرد: در راستای محور اول؛ اقداماتی مانند راه اندازی دفتر مجموعه پروژه های هفتصد، مدرسه کارآفرینی، سمینارها ، انجمن های علمی کشوری، کنفرانس مهندسی و مدیریت فرایندهای کسب و کار، انجام شد و در راستای محور دوم، برنامه هایی در خصوص تعمیر، تجهیز و خرید برای آزمایشگاه ها، یادگیری الکترونیکی هوشمند، سرور ذخیره سازی و پردازش داده، راه اندازی نشریه تخصصی، مرکز تحلیل داده بانک و بازارهای مالی، قطب سیستم های سلامت صورت پذیرفت.
معاون پژوهشی دانشکده ادامه داد: در راستای تقویت فرایندهای پژوهشی نیز مدیریت و کنترل رویدادهای چرخه عمر دانشجویان، انتخاب و معرفی استادان و دانشجویان برگزیده دانشکده با محوریت پژوهش و برگزاری همایش تبادل تجربیات پژوهشی در دستور کار قرار گرفت.
وی در پایان تأکید کرد: دانشکده در موارد بسیاری می تواند به عنوان بازوی مشاوره در کنار دانشگاه قرار گیرد. در زمینه  استانداردها، ساختارها و فرایندها، مدیریت و کنترل پروژه های بزرگ دانشگاه، بهره وری کارکنان، سیستم های نگهداری و تعمیرات تجهیزات می تواند به ارتقاء کیفیت دانشگاه کمک کند.
در این جلسه دکتر مطهره دهقان دبیر کارگروه فرهنگی دانشکده به ارائه گزارش عملکرد این کمیته پرداخت و دکتر سید حسام الدین ذگردی به برخی دغدغه های اساتید مانند کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، بحث درآمدها و مشکلات مالی، اراتقاء و ترفیع اساتید، لزوم آموزش های ضمن خدمت در قالب فرصت های مطالعاتی، شرکت در کنفرانس های بین المللی، ارائه مقالات و طرح های پژوهشی مشترک، لزوم توجه به مسئله افت کیفیت دانشجویان اشاره کرد.
در ادامه این نشست دکتر فرهاد دانشجو ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان دانشکده در راستای ارتقاء دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها به شرایط اقتصادی سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در شرایط اقتصادی سختی دانشگاه را تحویل گرفتیم. بدهی 196 میلیارد تومانی دانشگاه عدد بزرگی بود که با پیگیری بسیار، پرداخت شد. شرایط اقتصادی مقاومتی که در آستانه تبدیل شدن به شرایط اقتصادی ریاضتی بود با مدیریت کلان کشور و گشایش هایی که در سطح کشور به وقوع پیوست، کنترل شد. ما در این شرایط توانستیم بدهی های چندین ساله را پرداخت کنیم. نباید در فضای غیر واقعی سخن بگوییم بلکه باید با در نظر گرفتن شرایط و حقایق موجود، انتظارات خود را بیان کنیم. در شرایط اقتصادی دشوار نمی توان انتظارات بالایی داشت. اگر هم امکان رفتن به فرصت مطالعاتی نیز فراهم شود، باید فرصتی ارزنده با دستاوردهای در خور توجه و در راستای منافع نظام باشد.
رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر امروز نمای خوبی از دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها ترسیم کردید، این نتیجه زحمات تمامی مسئولین از گذشته تا به حال بوده است. همه ی اساتید، کارمندان و دانشجویان دانشکده کمک کردند تا امروز به این نقطه قابل افتخار برسیم. اگر امروز در نظام های رتبه بندی معتبر دنیا ارتقاء یافته ایم، اگر عنوان دانشگاه سرآمد آموزشی را کسب کردیم، اگر در ارتباط با صنعت و جامعه توفیقات بسیاری بدست آوردیم، اگر جایگاه علمی دانشگاه را ارتقاء داده ایم، بستر این موفقیت ها از قبل فراهم شده و این موفقیت ها در سال 1401 ثبت شده است.
دکتر دانشجو در خصوص کمبود فضای کالبدی اظهار داشت: با رشد و بلوغ دانشکده ها، نیاز به فضاهای بیشتر یک نیاز منطقی است. امیدواریم با اتمام پروژه های در حال ساخت فرصتی نیز برای فضای خاص دانشکده صنایع و سیستم ها فراهم شود تا به صورت مستقل به کار خود ادامه دهد. از شما نیز توقع دارم طرحی برای دانشکده مستقل تهیه و در دست داشته باشید.
رئیس دانشگاه در پاسخ به سؤال اعضای هیأت علمی در خصوص کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو گفت: سرانه استاد به دانشجو در دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها یک به 18 است که این تعداد دانشجو با استاندارها مطابق نیست. کاهش ظرفیت پذیرش پس از طرح در کمیته ای، کارشناسی شد و مورد موافقت قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه مدیریت دانشگاه به سبک گذشته دیگر امکان پذیر نیست تصریح کرد: در این سال ها ارتزاق و پیشرفت دانشگاه در گرو بودجه دولت بوده است. اما ادامه این روند دیگر امکان پذیر نیست. درصد قابل توجهی از بودجه دانشگاه از درآمد است. دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها در این راستا می تواند کمک کننده باشد. شما با توانمندی هایی که دارید می توانید روال ها و فرایندها ی مربوط به درآمدزایی را طراحی کنید. شما می توانید با تسهیل فرایندها و تدوین روال های لازم به دانشگاه مشاوره دهید. باید با همدلی و مشارکت طرحی نو دراندازیم و کار نوینی انجام دهیم. در این دانشکده اساتید برجسته و شناخته شده ای حضور دارند که در جامعه علمی کشور آن ها را به نام می شناسد. این یک توان و امکان بزرگی برای جلب مشارکت و گرفتن پروژه های کلان از بیرون دانشگاه، است.
دکتر دانشجو در ادامه سخنان خود گفت: حضور رئیس دانشگاه در دانشکده های مختلف از سویی با هدف آشنایی بیشتر با مشکلات و شنیدن دغدغه های اساتید انجام می شود و از طرفی فرصتی است که اعضای هیأت علمی در جریان اقدامات صورت گرفته مثل پرداخت بدهی های دانشگاه یا مشکلات بودجه قرار گیرند. با حل و فصل این مشکلات و بر طرف شدن دغدغه های مالی توانستیم آرامشی ایجاد کنیم.
وی به مدیریت اعتراضات و اغتشاشات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برخی از دانشجویان از آنجاکه به بلوغ سیاسی لازم نرسیده بودند و راه درست کنش گری سیاسی را نمی دانستند، دست به اعتراضاتی زدند که به اغتشاش انجامید. همان گونه که جمهوری اسلامی در آن برهه اعتقاد خود به دموکراسی دینی و مردم سالاری دینی را ثابت کرد و در اوج اقتدار، این اغتشاشات را مدیریت کرد، در دانشگاه نیز اعتراضات به درستی مدیریت شد.
رئیس دانشگاه در پایان اضافه کرد: در دانشگاه با اینکه نظرات مختلفی داشتیم اما تحمل کردیم چرا که آن ها فرزندان ما هستند. شاید اعتراض دانشجویان به برخی موارد، درست بود اما روش اعتراض، روشی ناپسند و غیر فرهنگی بود. دانشگاه محل تعامل است نه تقابل، دانشگاه محل تکامل است نه تحجر، دانشگاه محل فرهیختگی و تبیین نظرات است نه محل درگیری و نزاع، دانشگاه محل انعطاف است نه تندرویی. اگر در مسائلی با هم اختلاف نظر داریم باید با احترام و حفظ حریم دانشگاه و حفظ شأن افراد، نظرات خود را با دلیل و منطق ارائه کنیم و برای اصلاح امور و رفع مشکلات با همدلی و مشارکت وارد میدان عمل شویم.


15:20 - دوشنبه 19 تير 1402    /    شماره خبر : 20475    /    تعداد نمايش خبر : 244