[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20501   , 1403/02/20


مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این نشست دکتر علی ایرانمنش ر‌ئیس دانشکده علوم ریاضی با ابراز قدردانی از حضور دکتر دانشجو به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و تأکید ایشان بر لزوم توجه به رشته های علوم پایه در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار کم توجهی به رشته های علوم پایه را خطرناک توصیف کردند. ایشان از «واژه خطرناک» برای هیچ رشته دیگری استفاده نکردند و این خود نشان دهنده ی اهمیت و جایگاه رشته های علوم پایه است.
وی پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه ای در دانشگاه تربیت مدرس را مطرح کرد و توضیح داد: از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه مولود انقلاب و دغدغه مند است، پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه ای در دانشگاه تربیت مدرس را دارم که پس از تأیید وزارت علوم به ارائه راهکارهایی برای رفع خطر کم توجهی به علوم پایه که مقام معظم رهبری فرمودند، بپردازد. علوم ریاضی نیز به عنوان مادر رشته های علوم پایه از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر ایرانمش به عنوان دومین مورد، پیشنهاد حمایت مالی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای علوم ریاضی را ارائه کرد و گفت: اگر از دانشجویان علوم ریاضی از بدو ورود حمایت مالی صورت گیرد، گرایش و انگیزه دانشجویان هم بالاتر می رود و این می تواند به عنوان یک نوع سیاست برای علوم ریاضی در نظر گرفته شود.
وی از نگاه ویژه رئیس دانشگاه به دانشکده ها، فعالیت ها و حمایت های دکتر دانشجو تشکر کرد و افزود: گشایش در بودجه و راه اندازی کارگروه فرهنگی-اجتماعی که با حمایت معنوی و مالی رئیس دانشگاه انجام شد، از جمله اقدامات ارزنده دکتر فرهاد دانشجو در دو سال اخیر بود.
رئیس دانشکده در ادامه در خصوص نیاز به جذب عضو هیأت علمی جدید، تجهیزات کلاس ها، فضاهای آموزشی، پژوهانه اعضای هیأت علمی زیر 5 سال توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دانشکده علوم ریاضی می تواند دروس سرویس را به سایر دانشکده ها ارائه دهد که امیدواریم در این مورد همکاری لازم صورت بگیرد. همچنین در مورد دوره دکترای پیوسته ریاضی از لیسانس به دکترا که اولین دوره آن سال گذشته انجام شد، با توجه به عدم حضور دانشجویان با کیفیت امیدواريم شاخص هایی برای جذب بهترین ها ایجاد شود.
دکتر فرشته سعدی معاون آموزشی دانشکده علوم ریاضی در بخش دیگری از این نشست تشریح کرد: 25 عضو هیأت علمی شامل 5 استادیار، 13 دانشیار و 7 استاد در 4 گروه آموزشی و 13 گرایش مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر 368 دانشجو در این دانشکده مشغول تحصیل می باشند و دانشکده علوم ریاضی تا به امروز یک هزار و 376 دانش آموخته داشته است.
وی در ادامه به اراتباط اساتید دانشکده با سایر دانشکده ها، دانشگاه ها و فعالیت های بین رشته ای اشاره کرد و از راه اندازی دوره دکترای تخصصی علوم کامپیوتر، جذب دانشجویان برتر و توسعه میان رشته ای ها در گرایش های مختلف به عنوان برخی فرصت های موجود نام برد. وی همچنين
 از کمبود فضای آموزشی، نیاز تمدید تحصیلی حداقل یکساله برای دانشجویان و جذب عضو هیأت علمی جدید به عنوان چالش های معاونت آموزشی یاد کرد.
در این جلسه دکتر منصور رزقی معاون پژوهشی دانشکده علوم ریاضی با ارائه گزارش کمی عملکرد پژوهشی گفت: عملکرد دانشکده ریاضی در مقایسه با سایر دانشکده های ریاضی کشور عملکرد مطلوبی ارزیابی می شود. رشته های ریاضیات زیستی، ریاضیات مالی، هوش مصنوعی، رباتیک و علم داده به رشته های این دانشکده اضافه شده است.
وی در ادامه با اشاره به ماهیت متفاوت رشته ریاضی در خصوص سرانه مقالات، تعداد مقالات، تعداد نویسندگان، فرصت های مطالعاتی، دوره های پسا دکتری توضیحاتی ارائه کرد و در تشریح قراردادهای پژوهشی اظهار داشت: دانشکده علوم ریاضی دو مورد قرارداد با IPM ، یک مورد با دفتر پژوهش های کاربردی و دو مورد با صندوق حمایت از پژوهشگران منعقد کرده است. همچنین تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به امضا رسانده است و همکاری های خوبی با پارک علم وفناوری دانشگاه دارد.
دکتر رزقی از حضور اعضای هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی در مراکز تصمیم گیر و سیاست‌گذار مانند عضویت در هیأت مدیره انجمن‌های تخصصی آمار و ریاضی ایران، عضویت در هیأت مدیره انجمن نانو فناوری ایران، عضویت در کمیته‌های تخصصی پژوهشکده ریاضی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و عضویت در فرهنگستان علوم، عضویت در دانشنامه علوم ریاضی وابسته به فرهنگستان علوم و عضویت در هیأت تحریریه مجلات معتبر  همچنین دریافت جوایز متعدد ملی و بین المللی توسط اعضای هیأت علمی، به عنوان نقاط قوت اساتید دانشکده و جایگاه علمی بالای آنها نام برد.
معاون پژوهشی دانشکده در پایان خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های ما در نظر گرفتن ماهیت رشته ها در ارزیابی دانشکده ها است که امیدواريم مورد توجه قرار گیرد. کمبود امکانات محاسباتی با توجه به اینکه دانشکده علوم ریاضی در برخی رشته ها مانند ریاضیات مالی، ریاضیات زیستی، علم داده و هوش مصنوعی پیشرو است، نیز از دیگر مشکلات موجود دانشکده می باشد .
در بخش دیگری از این جلسه اعضای هیأت علمی به بیان دغدغه ها، درخواست ها و نظرات خود پیرامون نحوه تخصیص بودجه به دانشکده های علوم پایه و علوم ریاضی، گرنت های پژوهشی، فعال نبودن برخی تفاهم نامه های موجود، عدم استفاده از برخی امتیازهای موجود توسط دانشگاه به عنوان مثال صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ، بالا بردن انگیزه دانشجویان، تبدیل وضعیت استخدامی اساتید، مسکن اساتید جوان پرداختند.
در ادامه ی این نشست دکتر فرهاد دانشجو با اشاره به 40 سال فعالیت دانشگاه تربیت مدرس گفت: 4 دهه از فعالیت دانشگاه تربیت مدرس می گذرد. جایگاه فعلی دانشگاه مرهون زحمات تمام کسانی است که در طول این 4 دهه در دانشگاه حضور داشته و منشأ خدمت بوده اند. اگر در سال 1401 دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاه سرآمد در بین تمام دانشگاه های کشور معرفی شد و اگر جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی معتبر دنیا رشد کرده، این دستاورد حاصل زحمات دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندانی ست که با این امکانات طی سال ها، این مسیر طولانی را با یکدیگر طی کرده و دانشگاه را به این نقطه رسانده اند که نام دانشگاه تربیت مدرس در دنیا و در منطقه شنیده می شود و بلند آوازه است.
رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: از رؤسای پیشین دانشگاه، رؤسای دانشکده ها، معاونین و مدیران گروه های آموزشی که در سال های گذشته برای ارتقاء سطح دانشگاه تلاش کرده اند، تشکر می کنم. همه ی ما در پیشرفت دانشگاه و جایگاه کنونی اش نقش داشته ایم و با همکاری و همیاری و بهره گیری از توانمندی دانشجویان و اساتید، دانشگاه را بدین جا رسانده ایم. در آغاز دوره ریاست جدید نیز، حرکت در مسیر رشد دانشگاه را ادامه دادم و کار را بدون لحظه ای توقف جلو بردم و همین عامل پیشرفت در امور بود.
دکتر دانشجو در پاسخ به موارد مطرح شده پیرامون شاخص های ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی به دلیل ماهیت رشته های این دانشکده، گفت: در دیدارهایی که با اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف داشتم، همه اساتید، دانشکده ی خودشان را واجد شرایط و امکانات خاص تلقی کرده و در مقابل انتظار داشتند که نگاه متفاوتی به آن دانشکده داشته باشیم. البته تفاوت ها بدون شک وجود دارد. اما در خصوص شاخص های ارتقاء و آئین نامه ها، این موارد توسط کارشناسان در وزارت علوم تهیه و تنظیم و مصوب شده و خاص دانشگاه تربیت مدرس نیست. در این مورد بهتر است بندهایی که باید اصلاح شود، مشخص شده و در راستای بهتر شدن آن بندها پیشنهادات ارائه شود.
وی  افزود: اساتید باید با انگیزه برای مؤثر بودن در کشور، فعالیت کنند. اعضای هیأت علمی باید برای تربیت دانشجویان که همانا فرزندان ما هستند، زمان کافی، دقت و دلسوزی داشته باشند و در نهایت الگوی مناسبی برای دانشجویان ارائه دهند. عضو هیأت علمی باید اول برای بالابردن سطح علمی کشور، حل مسائل جامعه و تربیت دانشجویان بهتر و با کیفیت بالاتر فعالیت کند نه برای ارتقاء، اگر چه ارتقاء و پیشرفت شغلی نیز از اهمیت برخوردار است.
رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت و عملکرد خوب دانشگاه تربیت مدرس در مواجه با اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان اعتراضات سال گذشته، مدیریت بسیار خوبی در دانشگاه اعمال شد و با وجود گرایش های مختلف سیاسی، با طمأنينه و آرامش، محیط دانشگاه مدیریت شد. «لوح مدیریت تراز مکتب حاج قاسم سلیمانی» نیز به دلیل مدیریت خوب اغتشاشات به رئیس دانشگاه تربیت مدرس تعلق گرفت و دانشگاه ما در بین همه دانشگاه های کشور، بهترین مدیریت را داشت.
دکتر دانشجو تصریح کرد: با پشتیبانی اکثریت قاطع اساتید و کارمندان، آرامش حفظ شد و نمایش زیبایی از دموکراسی و مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی ارائه گردید. دانشجویان معترض نیز با کمترین هزینه به کلاس های خود برگشتند.
وی اضافه کرد: کشورمان در طول 40 سال به پیشرفت های بسیاری نائل شده این درحالی است که با تحریم های بی شماری مواجه بوده و در چند سال اخیر نیز با تحریم های فلج کننده دست به گریبان بوده است. پیشرفت های کشور درعلوم، مهندسی، کشاورزی، فضاها و امکانات شهری و.. حاصل کار متخصصین ایرانی بوده است. پس باید یاد بگیریم که کار خودمان و متخصصین کشورمان را بزرگ کنیم.
رئیس دانشگاه یادآور شد: هیچ کشوری در منطقه پیشرفت هایی که متخصصین و دانشمندان ایرانی، رقم زده اند، به دست نیاورده است. ما باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و پیشرفت های علمی خود را با صدای بلند بگوییم. از سوی دیگر کمبودها و مشکلات موجود را هم بیان کنیم و برای آن ها راهکار و راه حل بیابیم.
دکتر دانشجو ادامه داد: ما با وجود تمام اختلاف نظر ها و اختلاف سلایق مردمی با فرهنگ غنی هستیم. دانشگاه محل تعامل و تبیین عقاید است. دانشگاه محل ارتجاع و جهل نیست بلکه محلی برای تکامل یافتن است. در دانشگاه هم مخالفین باید علل مخالفت خود را تبیین کنند و هم آن دسته که موافق هستند باید بتوانند دلایل دفاع خود را تبیین نمایند. دانشگاه محل افراطی گری نیست بلکه محل انعطاف و فرهیختگی است. جایی که باید با علم و منطق وارد صحبت شد .
وی با اشاره به اینکه کشور و نظام در نقطه عطف قرار دارد گفت: در این برهه از زمان که ما در نقطه عطف هستیم می توانیم با همدلی و همکاری به بالا صعود کنیم . باید پای نظام بایستیم و از آن دفاع کنیم. ما باید نسبت به داشته های خود آگاه باشیم و پیشرفت های کشور را ببینیم و با هر عقیده ای که داریم از آن دفاع کنیم. برخی از اعتراضات درست بود اما در بستر نادرستی مطرح و با روشی غلط بیان شد و مورد سوء استفاده قرار گرفت. بسیاری از دانشجویان معترض کنشگری سیاسی را بلد نبودند و به اشتباه وارد مسیر نادرستی شدند. اما اینها فرزندان ما هستند و در اغلب موارد از اشتباهات آنها چشم پوشی شد و به سر کلاس درس بازگشتند.
دکتر دانشجو در پایان با تأکید بر دوستی ها و محبت ها اذعان داشت: فضایی که ایجاد شد یک درس بزرگی به همه داد و آن اهمیت دوستی و محبت بین افراد است. باید به یکدیگر مانند اعضای خانواده خود نگاه کنیم و دنبال رابطه ها باشیم. از خطا های یکدیگر بگذریم و با محبت و دوستی برای حل مشکلات و کمک به دیگران وارد میدان عمل شویم.
در پایان این جلسه دکتر ایرانمنش به پاس خدمات رئیس دانشگاه، لوح تقدیری به دکتر فرهاد دانشجو تقدیم کرد.


14:57 - شنبه 24 تير 1402    /    شماره خبر : 20501    /    تعداد نمايش خبر : 291