[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20603   , 1403/02/20


حضور رییس دانشگاه تربیت مدرس در خبرگزاری فارس

دکتر فرهاد دانشجو ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت:  روز خبرنگار مصادف با شهادت محمود صارمی در افغانستان است و ان‌شاءالله خداوند روح ایشان را شاد کند.
وی در ادامه خبرنگاران را طلایه‌داران خط مقدم آگاهی دانست و گفت: در این روز باید بگوییم نگاهمان به خبرنگار چیست و اقتضای فرهنگی یا فرهیختگی هم آگاهی و علم است. علم و اندیشه با قلم و بیان در خدمت حق قرار می‌گیرد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: خداوند هم در جایی قلم را دارای ارزش دانسته که به آن قسم خورده «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» یعنی «سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد» در حقیقت این نشان می‌دهد که جایگاه قلم و جایگاه آگاهی بسیار بالا است.
وی افزود: در بحث جایگاه قلم و بیان در قرآن آمده است؛ « خَلَقَ الْإِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ» که درحقیقت اینجا بحث علم و خلقت انسان در کنار علم قرار گرفته و بیان کننده ارزش کار شما است و اینکه برای ما، افراد علمی هم چقدر مهم است.
دکتر دانشجو اضافه کرد: «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ،‏ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» خداوند باز اینجا قلم را ذکر می‌کند، خداوند می‌فرماید؛ همان کسی که به قلم آموخت. یعنی خداوند خودش را مکتوب کننده یا وحی کننده که به قلم درآمده می‌داند.
وی در پایان گفت: خبرنگاران کار بسیار ارزشمندی دارند و جایگاه خبرگزاری فارس برای کسانی که دغدغه کشور، پیشرفت و موفقیت نظام را دارند بر کسی پوشیده نیست و من هم به تمام خبرنگاران این روز را تبریک عرض می‌کنم.
دکتر فرهاد دانشجو در این نشست، با اشاره به ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت به بیان نقش مسئولان و جامعه علمی در این حوزه پرداخت.
رییس دانشگاه با تاکید بر توانمندی فارغ التحصیلان دانشگاهی و اساتید، دانشگاه را مکان علم، آگاهی و خدمت معرفی کرد.
دکتر دانشجو همچنین درخصوص ظرفیت دانشگاه ها در حل مشکلات کشور در حوزه های فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی نکاتی را یادآور شد.
وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در دانشگاه تربیت مدرس، برنامه های پیش روی این دانشگاه را در حمایت از کارکنان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی بیان نمود.
رییس دانشگاه در ادامه با بیان برخی مشکلات دانشگاه ها خواستار نگاه متفاوت در رویکرد مسئولان به نهادهای علمی شد.  
دکتر فاطمه بلوچی‌پور مدیر گروه دانشگاه خبرگزاری فارس نیز در بخشی از این نشست با اشاره به جایگاه و اهمیت خبرنگار، گفت: خبرنگار گوش، زبان و چشم مردم است و باید ناظر بر عملکرد مسئولان باشد، اگر ببیند در حوزه‌ایی می‌تواند مشکل یا گره‌ایی را از طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی باز کند؛ وظیفه دارد که حتما ورود کند.
وی با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مسئولان علمی کشور خاطر نشان کرد: ما علاوه بر انعکاس زحمات مسئولان و دولتمردان در حوزه آموزش عالی چنانچه اشکالی در بخشی از کار آنها ببینیم بر حسب وظیفه و رسالت شغلی به این حوزه از نیز وارد می‌شویم.
بلوچی پور ادامه داد:به طور مثال در بحث تقلب در کنکور با وجود سختی‌هایی که در مسیرانتشار این دسته اخبار وجود داشت اما با این وجود تلاش کردیم به نحو درست و صادقانه اخبار را پوشش بدهیم.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه مسئولان برای حل مشکلات می‌توانند از مشاوره و کمک خبرنگاران استفاده کنند، افزود: خبرنگاران مشاوران بسیار خوبی هستند چرا که پیشینه اکثر اتفاقات حوزه‌های خبری را می‌دانند. تصمیم گیران دولتی به جای تصمیم‌گیری در اتاق‌های دربسته بهتر است از توفان ایده‌ةا و طرح‌های اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان خبره استفاده کنند.
لیلا قربانی خبرنگار حاضر در این نشست نیز با بیان وظایف و نقش‌های یک خبرنگار برای تولید خبر و اطلاع رسانی خاطر نشان کرد: یک خبرنگار باید اشراف کاملی نسبت به حوزه کاری خود داشته و همواره اخبار مربوطه را پیگیری کند تا بتواند وظیفه خود را در اطلاع رسانی به موقع و صحیح به درستی انجام دهد.
وی گفت: از مهمترین رسالت‌های یک خبرنگار شفافیت و صداقت در انتشار اخبار است و ما هرگز اخباری را که مطابق با واقعیت نباشد منتشر نمی کنیم.
پس از پایان پرسش و پاسخ، خبرنگاران حاضر در نشست به تبادل نظر درباره مسایل روز در حوزه های علمی و اجتماعی با دکتر دانشجو پرداخته و دیدگاه های خود را بیان کردند.

لینک خبر بازدید رییس دانشگاه از خبرگزاری فارس


20:11 - سه شنبه 17 مرداد 1402    /    شماره خبر : 20603    /    تعداد نمايش خبر : 214