[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20622   , 1403/02/20


رییس دانشگاه تربیت مدرس:
تجمع بزرگ اربعین، روایتی مستند و بشردوستانه از تشیع به جهان مخابره می‌کند

دکتر فرهاد دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس در همایش بین المللی 'زنان، تحولات جهانی و اربعین حسینی' که امروز 25 مرداد در سالن شهید چمران دانشگاه برگزار شد؛ با بیان اینکه عنوان این همایش در ذهن افراد محقق سئوالات بسیاری را تداعی می کند، خاطر نشان ساخت: سوالاتی مانند اینکه زن معاصر چه فرایندی را در تحولات جهانی تجربه خواهد کرد؟ چه چالش ها و فرصت هایی برای زن ایجاد خواهد شد؟ نقش رسانه ها در تحولات جهانی زنان چیست؟ با شکسته شدن مرزهای زمانی و مکانی ، هویت زنان در ابعاد فردی واجتماعی دچار چه چالش هایی خواهد شد؟ ایا تحولات جهانی باعث گسترش و رواج غربگرایی میشود؟ یا باعث بحران های سیاسی و فرهنگی در غرب خواهد شد؟ با تحولات جهانی ، آیا فرهنگ، استقلال خود را از دست خواهد داد و تبدیل به کالا خواهد شد؟
وی ادامه داد: سوالات دیگر مانند آیا مصرف گرایی از حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ بسط می یابد؟ آیا تحولات جهانی متأثر از مدرنیته، نوسازی و پست مدرنیته خواهد بود؟ یا متأثر از شاخص های معنوی مانند اربعین حسینی و واقعه کربلا ؟  در تحولات جهانی، آیا خانواده جای سرکوب  زنان خواهد بود یا با الگو برداری از حضرت زینب (س) جای تکامل و رشد زنان؟ در آینده آیا خانواده جای مردسالاری یا زن سالاری یا فرزند سالاری و یا متأثر از فرهنگ عاشورایی جای تعامل و تکامل اعضای خانواده خواهد بود؟ رویکرد زنان به ازدواج و فرزند آوری در تحولات جهانی چگونه خواهد بود؟ دگرگونی ها در الگوهای خانواده، روابط حاکم بر آن و ساختار خانواده چگونه از غربگرایی یا از فرهنگ عاشورایی و اربعین حسینی متأثر خواهد شد؟  در آینده با تحولات جهانی، چه عواملی تأثیر گذارتر بر سرمایه اجتماعی زنان می باشند؟  چالش ها و فرصت های موجود در باره جایگاه و نقش زن مسلمان در عصر تحولات جهانی، دستخوش چه تغیراتی خواهد شد؟ جهان اسلام و ارزش های دینی و اسلامی، در تحولات جهانی به ویژه در بحث توسعه و پیشرفت چه نقشی ایفا خواهند کرد؟ و ... که امیدوارم عزیزان محقق و دانشمند و دغدغه مند برای این سئوالات پاسخ علمی و صحیحی بیابند.
رییس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین، همان هدف رسالت نبی اکرم (ص) دانسته شده است؛ که آثار فرهنگی قیام امام حسین در آن بسیار پررنگ است. تجمع بیدارگرانه و استکبارستیز اربعین، روایتی مستند و بشردوستانه را از تشیع به جهان مخابره می‌کند و فرصتی برای نمایش اوج انسجام اجتماعی و منبع غنی برای تبیین تأثیر زنان در تحولات جهانی است.
وی از تجمع بزرگ اربعین به عنوان سرمایه بزرگ مکتب شیعی یاد کرد و گفت:  تجمع  اربعین می تواند مباحث اخلاقی شیعه و نقش زنان در تحولات جهانی را به دنیا صادر کند. این سرمایه بزرگ مکتب شیعی در ارتقاء فرهنگ جهانی بسیار مؤثر است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند روح شیعه روح کربلایی و عاشورایی است. اربعین، پرچم سربلند حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) است.
دکتر دانشجو  افزود: ما نخواهیم گذاشت پرچم امام حسین (ع)‌ روی زمین بیفتد و تجمع اربعین، یک حرکت عاشورایی و کربلایی است و این فرهنگ، ادامه خط ولایت است.
رییس دانشگاه یادآور شد: در زمان غیبت، ادامه این مسیر بدون ولایت و قبول کردن پرچمداری ولی فقیه معنا نخواهد داشت و ما باید علمدارمان را در پستی ها و بلندی ها گم نکنیم و بدانیم که در کربلای امروز چه کسی علمدار است و از چه کسی باید آگاهانه و عالمانه پیروی کنیم.


10:48 - چهارشنبه 25 مرداد 1402    /    شماره خبر : 20622    /    تعداد نمايش خبر : 287