[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21057   , 1403/02/20


نشست مشترک رئیس دانشگاه و گروه زبان و ادبیات فارسی با پژوهشگران ایران شناسی چین


هیأت 10 نفره استادان و پژوهشگران ایران شناسی کشور چین به سرپرستی دکتر یو گویلی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن و تعدادی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تربیت مدرس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی روز چهارشنبه 26 مهرماه با دکتر فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه و اعضای هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه دیدار و ظرفیت های همکاری های مشترک را بررسی کردند.

در ابتدای این نشست دکتر ایمانی ضمن خوش‏آمد‏گویی و خواندن تعدادی از اشعار فارسی با اهداف تربیتی و ترویج همدلی، بر اهمیت این مفاهیم ارزشی در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی تاکید و اظهار امیدواری کرد که به زودی رشته آموزش زبان چینی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم انسانی راه اندازی شود.

در ادامه دکتر یوگویلی ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه تربیت مدرس، یاد استاد فقید دکتر حسن ذوالفقاری را گرامی داشت و به معرفی هیأت همراه پرداخت و گفت: این گروه 20 نفره شامل 10 پژوهشگر اعزامی و 10 دانشجو شاغل به تحصیل در دانشگاه تربیت مدرس است که این گروه به سرپرستی وی مجری یک طرح پژوهشی با عنوان «روابط 25 ساله ایران و چین» می باشد که قرار است به عنوان یک کتاب درسی ارائه شود.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پانزده نفر از دانشجویان دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن برای شرکت در دوره های آموزشی در دانشگاه تربیت مدرس حضور دارند، ابراز امیدواری کردکه این روابط بیشتر شود و شرایط اعزام دانشجویان چینی و پذیرش و اقامتشان در ایران تسهیل و تسریع گردد.

دکتر فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه در این نشست ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: دو کشورایران و چین کشورهایی با فرهنگ و پیشینۀ تمدنی بسیار غنی هستند. از اینکه دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس را انتخاب کرده‌اند خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم رشته زبان چینی را در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی کنیم.

وی افزود: روابط فعلی جمهوری اسلامی ایران و چین بر پایۀ یک دوستی استراتژیک و راهبردی استوار است و امیدواریم در آینده قویتر و موثر‏تر بتواند ابعاد گسترده‏اش را در روابط علمی و دانشگاهی نشان دهد. از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی با دانشکده های متفاوت نظیر پزشکی، مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی و ... است طیف وسیعی از عرصه‌های علمی و صنعتی را در جامعه شامل می‏شود و با دارا بودن امکانات کافی و حضور استادان بزرگ در رشته های مختلف ظرفیت همکاری های بین‌المللی بسیار گسترده‌ای را داراست.

دکتر دانشجو همچنین به برخی ظرفیت‏های دانشگاه از جمله وجود شرکتهای دانش بنیان (بیش از 150 شرکت) و پارک علم و فناوری و فعالیت های بسیار آن هادر پیشبرد طرح‏های تحقیقاتی و احداث شرکت‏های فناورانه برای حل مسائل و معضلات صنعت و جامعه اشاره کرد.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین را محکوم و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر صلح و امنیت در منطقه برقرار شود.

در ادامه این نشست دکتر نجمه دری مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، استادان گروه و همچنین استادان مرکز تحقیقات زبان فارسی را معرفی کرد و دکتر ناصر نیکوبخت رئیس مرکز نیز در خصوص فعالیت های مرکز تحقیقات زبان فارسی توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر نیکوبخت همچنین بر لزوم همکاری های بیشتر بین دانشگاهی در آینده تاکید و اعلام آمادگی کردکه در اجرای طرح روابط بیست و پنج ساله ایران و چین با گروه پژوهشگران اعزامی همکاری خواهند داشت. 

 در این نشست دکتر غلامحسین زاده رئیس انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی کشور و دکتر خدایار رئیس انجمن نقد ادبی ایران، بر لزوم همکاری انجمن ها و برپایی همایش ‏ها و فعالیت هایی بین المللی مشترک تاکید نمودند. همچنین گروه زبان و ادبیات فارسی درخصوص تالیف کتاب و اجرای پروژه های مشترک برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در چین اعلام آمادگی کرد.



 



 



 



09:34 - يکشنبه 30 مهر 1402    /    شماره خبر : 21057    /    تعداد نمايش خبر : 151