[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21335   , 1403/02/20


با حضور دکتر قالیباف در دانشگاه تربیت مدرس؛
آیین اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» برگزار شد

در این مراسم دکتر محمد باقر قالبیاف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس، روسای دانشگاه‌ها، مسئولان دفاتر نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور و نمایندگان گروه‌های خیریه و جهادی حضور داشتند.
دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی  با ابراز خرسندی از حضور در جمع گروه‌های جهادی خاطر نشان کرد:ماهیت کارهای خیریه و جهادی در محیط‌های علمی و دانشگاهی با فعالیت‌های خیریه در بین عموم جامعه و اقشار دیگر تفاوت دارد. این اقدامات در دانشگا‌هها باید با مدیریت دانش در این عرصه توام بوده و افراد بتوانند با بهره‌برداری از علم و دانش، فرهنگ غنی کار خیر و نیکوکاری را بر مبنای مستحکم‌تری به پیش ببرند.
وی افزود:این گونه فعالیت‌ها بهترین فرصت برای مهارت آموزی و استفاده از فن‌آوری‌های اجتماعی هم برای تربیت انسان‌های مفید برای آینده خود جهادگران و هم زمینه‌ای برای پیشرفت ایران قوی است.
قالیباف توجه به خاستگاه فعالیت‌های خیر و روحیه جهادی کارهای داوطلبانه را مهم دانست و تصریح کرد: روحیه جهادی برخواسته از جوهره و درون افراد است که تحت تاثیر عوامل بیرونی و فراز و نشیب زندگی، کم یا زیاد و قطع و وصل نمی‌شود چراکه کار برای خدا خستگی و نا امیدی ندارد.
ريیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت از گروه‌های جهادی در قالب بند الحاقی در برنامه هفتم توسعه خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه در مجلس بند الحاقی برای گروه‌های میانی و جهادی و نیروهای داوطلب لحاظ کردیم که در آن حمایت از این گروه‌ها در صورت بروز برخی اشکالات سیستم اداری در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اهمیت الگو سازی در مسیر فعالیت‌های جهادی گفت: در زمینه فعالیت‌های داوطلبانه جهادی توجه به چهار عنصر الگوسازی، شبکه سازی، پایداری و معتبر سازی اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر قالیباف با بیان نقش بسیج در طول دوران دفاع مقدس یادآور شد: همه فرهنگ و روحیه‌ای که امروز در بسیج می‌بینیم در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.همان روحیه‌ایی که باعث انجام عملیات‌های موفق مانند فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس و آزادی خرمشهر شد.حتی ریشه‌های انقلاب نیز در دفاع مقدس شکل پیدا کرد.
وی درباره تفاوت ماهیت نهادهای جهادی با سازمان‌ها گفت: سازمان جایی است که افراد آن سازمانی هستند اما در نهاد، افراد، سازمان انسانی هستند که در واقع همین‌ نهادها خاستگاه نیروهای جهادی هستند.
دکتر قالیباف افزود: در کار جهادی نباید گزینش باشد. هنر انقلابی و مومن بودن در انجام خدمت داوطلبانه، خدمتگذاری در کنار سایر گروها و احزاب با رویکردهای سیاسی مختلف و خدمت به تمام اقشار نیازمند است.
 رئیس مجلس شورای اسلامی حرکت خیرخواهانه جهادی را ادامه فرهنگ اربعین دانست و تاکید کرد: اربعین یک حرکت به تمام معنای مردمی است و کار جهادی نیز می‌تواند ادامه همین فرهنگ باشد.
حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم گفت:انقلاب اسلامی فرصت بروز مسیر و طراحی دین برای حرکت جامعه به سمت قله‌های آرمانی اسلام بود و بستر را برای تحقق آرزوهای بلند انسان فراهم کرد که یکی از این قله‌ها مشارکت آحاد انسان‌ها در کارهای خیر است چراکه هر انسانی در طول زندگی خودش توان گام نهادن در مسیر کارهای خیر را دارد.
وی با اشاره به بیانات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در سال ۹۷ خاطر نشان کرد: رهبری گام دوم انقلاب را مخصوص جوان‌ها دانسته‌اند و جوانان دانشگاهی ما را به عنوان حلقه میانی جامعه توصیف کرده‌اند که منتقل کننده پیام‌ها و حرکت دهنده جامعه هستند.یکی از جلوه‌های این حلقه، جریانات جهادی دانشگاه‌ها و سایر گروهای دانشگاهی است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های خیریه ندایی است که تمام طیف‌های دانشگاهی را با علایق متفاوت به مشارکت دعوت می کند و به دلیل آشنا شدن آنان با مسايل و مشکلات جامعه باعث ساخته شدن جوانان می‌شود.
حجت الاسلام رستمی تعداد گروه‌های خیریه و جهادی مراکز آموزشی از اساتید و دانشجویان سراسر کشور علاوه بر دولتی و غیر دولتی،بسیجی و سایر گروه‌ها را ۸۰۰ گروه عنوان کرد و افزود: ما به تحقق وعده‌های الهی اطمینان داریم و امیدواریم این حرکت توان تکثیر فعالیت‌های جهادی را فراهم کرده و الگوی خوبی برای مجریان خدوم، مدیران و مسئولان کشور در حل مشکلات باشد.
در پایان این مراسم از مراکز خیریه و گروه‌های جهادی برتر سراسر استانها و دانشگاه‌ها تقدیر به عمل آمد.


12:50 - شنبه 27 آبان 1402    /    شماره خبر : 21335    /    تعداد نمايش خبر : 353