[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21743   , 1403/02/30


جلسه دفاع پایان نامه: پرهام اقاياني، گروه سیستم های اقتصادی و اجتماعی

ارائه کننده: پرهام اقایانی
استاد راهنما: دكتر احسان نيك بخش
استاد داور داخلي: دكتر سيدحسام الدين ذگردي
استاد داور خارج از دانشگاه: دكتر علي بزرگي اميري
نماينده تحصيلات تكميلي : دكتر سيدحسام الدين ذگردي 
تاریخ:  1402/09/27    
ساعت: 18:00 
مكان: كلاس 219 دانشكده فني و مهندسي

 

چکیده:

یکی از مهم­ترین مسائل لجستیک و زنجیره تأمین، مسئله­ی لجستیک بشردوستانه است. با توجه به افزایش آسیب­های زیست‌محیطی و همچنین جنگ و تروریسم، جهان با افزایش فجایع طبیعی و مهاجرت آوارگان به‌صورت فزاینده­ای روبرو شده است. به‌صورت کلی هدف لجستیک بشردوستانه این است، که در هنگام وقوع یک فاجعه بتوان با برنامه­ریزی و اجرای مناسب تمام اقلام امدادی لازم نظیر آب و غذا و ... را به آسیب‌دیدگان ارسال کند. در این مطالعه یک مدل طراحی شبکه چند لایه‌ای تحت شرایط عدم قطعیت بررسی شده است. در این مسئله با در نظر گرفتن هم‌زمان تاب‌آوری و انصاف، شبکه را طوری طراحی کنیم که علاوه بر توزیع عادلانه اقلام امدادی، سیستم تا حد ممکن بتواند در برابر اختلالات عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین سطوح مختلف استحکام برای انبارهای LDC، به کاهش اثر ریسک اختلال بر عملکرد سیستم کمک کرده‌ است. به علاوه‌ی اینکه در این مسئله حداکثر زمان ارسال اقلام امدادی به نقاط تقاضا، در نظر گرفته شده است. در این مسئله فرض شده است که در سناریوهای متفاوت بر اساس شدت‌های مختلف حادثه، انبارهای موقت درصدی از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. به علاوه‌ی اینکه با در نظر گرفتن قوانین امداد و نجات در زمینه اولویت مصرف اقلام امدادی از منابع مختلف سعی کرده‌ایم که مسئله را به دنیای واقعی نزدیک‌تر بکنیم. همچنین زلزله‌ی کرمانشاه، به عنوان مطالعه موردی این مسئله درنظر گرفته شده است. به‌علاوه‌ی اینکه در این مطالعه سنجه تاب‌آوری «افزایش تنوع مسیر و منابع اقلام امدادی» در لجستیک بشردوستانه را ارائه داده‌ایم. سبک مدل‌سازی این مسئله MIP و عدم قطعیت در نظر گرفته‌شده برنامه‌ریزی تصادفی دومرحله‌ای است. با استفاده از روش هجینگ پیشرو (PHA) و با بهبودهایی که بر روی آن انجام شد، مانند خطی سازی مدل و حل سناریوها به‌صورت موازی، سرعت حل مسئله افزایش پیدا کرد. از جمله نتایج مهم تحقیق می‌توان به اثرات مثبت تابع هدف انصاف و سنجه‌ی پیشنهادی تاب‌آوری اشاره کرد. سپس تحلیل حساسیت پارامترهای مختلف شامل هزینه‌های حمل و نقل، اثرات مستحکم‌سازی انبارهای LDC، ظرفیت انبارهای موقت و درصد حداکثر مقدار اقلام امدادی ذخیره شده در انبارهای LDC را مورد بررسی قرار داده شده است. در ادامه با استفاده از نتایج تحلیل حساسیت نشان داده شده است، که رزرو ناوگان حمل و نقل در قبل از فاجعه، مستحکم‌سازی انبارهای LDC و استفاده از سنجه‌ی پیشنهادی برای بهبود عملکرد انبارهای موقت و انبارهای LDC در هنگام فاجعه، می‌توان به بهبود برنامه‌ریزی و پاسخ‌دهی سازمان امدادی کمک زیادی نماید.


09:01 - شنبه 25 آذر 1402    /    شماره خبر : 21743    /    تعداد نمايش خبر : 67