[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21812   , 1403/02/20


نشست صمیمانه رئیس دانشگاه با مدیران و کارکنان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی برگزار شد


در ابتدای نشست دکتر صادق دردایی معاون دانشجویی و فرهنگی- اجتماعی دانشگاه ضمن خیرمقدم، فعالیت های این معاونت را در راستای ارتقای کیفی دانشگاه و حوزه دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی دانست و یادآور شد: این معاونت در ساختار اصلی دانشگاه ها همواره فعالیت کرده است. از نسل اول دانشگاه ها (دانشگاه های آموزش محور) تا حال حاضر در نسل چهارم دانشگاه ها، این معاونت وجود داشته است. هم اکنون اهمیت و نقش معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی به نسبت دوران نسل های گذشته دانشگاه‌ها، متفاوت، بارزتر و برجسته تر شده است.

وی افزود: بر این اساس چشم انداز معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی در راستای رسیدن به جایگاه دانشگاه نسل پنجم (دانشگاه های تمدن ساز) تعیین شده است. اصلی ترین برنامه ای که این معاونت در کنار سایر معاونت ها و دانشکده ها پیگیری و دنبال می کند، این است که دانشجویانی در تراز انقلاب، با روحیه کارآفرینی، امیدوار به آینده با حس وطن پرستی بالا و مسئولیت پذیری داشته باشیم.

دکتر دردایی اضافه کرد: برای رسیدن به این چشم انداز، اصلی ترین مورد در راهکارهای عملیاتی ارتقاء سطح خدمات به دانشگاهیان است. بسیاری از فعالیت ها در این معاونت امور جاری و معمول است که سعی شده سطح انجام این فعالیت ها و ارائه خدمات ارتقاء داده شود.

وی در ادامه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی پرداخت و گفت: در حوزه دانشجویی، راه اندازی سامانه مدیریت درخواست ها، راه اندازی سامانه اسکان آنلاین در بستر گلستان و 3مورد بازگشایی و شروع مجدد فعالیت ها انجام شد. در حوزه فرهنگی-اجتماعی برنامه های عملیاتی متعددی آماده ارائه و بسیاری نیز انجام شده است. در ۹ ماه اخیر بیش از یک هزار مورد بازدید، کارگاه، اردو و برنامه های مناسبتی انجام شده است. در حوزه ورزش، لیگ های رشته های مختلف ورزشی راه اندازی شد و دانشجویان بسیاری به مسابقات گوناگون اعزام شدند. حدود ۸۰۰ دانشجو بطور مستقیم در لیگ های مختلف مشغول فعالیت بودند و به زودی دور جدید لیگ های ورزشی آغاز خواهد شد. در بحث ارتقاء تجهیزات به خصوص در حوزه ورزشی نیز به روز رسانی انجام شد.

دکتر دردایی اضافه کرد: در حوزه سلامت و بهداشت در دوران کرونا همکاران، بسیار تلاش کردند. در این حوزه برخی فرایندها اصلاح شده است. علی رغم کمبود نیرو در حوزه سلامت روان، طرح پایش سلامت روان دانشجویان همانند سال گذشته، هم اکنون نیز در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از فرایندها در شوراهای مرتبط با حوزه فرهنگی-اجتماعی اصلاح شدند. با ارتقاء سامانه ها و بهبود فرایندها، چابک سازی روال ها در معاونت صورت گرفت. در تمامی این اقدامات مدیران و کارکنان با جان و دل تلاش کردند تا به هدف نهایی برسند و این روند ادامه پیدا می کند.

دکتر دردایی با اشاره به این نکته که معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی مهم ترین بخش در زیست بوم دانشگاه مولود انقلاب است، گفت: در بهبود فرایندها بسیاری از اقدامات در حوزه های آموزش و پژوهش به دانشکده ها تفویض شد اما در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی، اغلب امور در ستاد انجام می شود. با وجود اینکه برخی فعالیت های فرهنگی به دانشکده ها تفویض و در آنجا انجام می شود، اما اغلب تصمیم گیری ها برای اجرای فعالیت ها، ستاد را درگیر می کند که امیدواریم در آینده این مورد نیز رفع گردد.

در ادامه جلسه نمایندگان کارکنان حوزه های مختلف معاونت ضمن قدردانی از حضور رئیس دانشگاه در این جمع صمیمانه، همچنین تقدیر از سپردن امور حوزه های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی به مدیران جوان دانشگاه، برخی نقطه نظرات، مطالبات زیرساختی و مطالبات پرسنل مانند تبدیل وضعیت استخدامی، اضافه کاری، راه اندازی مهدکودک و فروشگاه را مطرح و در خصوص کمبود بودجه، مشکل تعمیر تجهیزات و نبود برخی امکانات مواردی را بیان کردند.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه با ابراز خشنودی از حضور در جمع مهربان، صمیمی و صادقانه مدیران و کارکنان معاونت دانشجویی، فرهنگی-اجتماعی، در پاسخ به سؤالات مربوط به بودجه گفت: در بحث بودجه، کل کشور دچار مشکل است. دانشگاه تربیت مدرس نیز مانند بقیه دانشگاه ها در زمان آغاز ریاست مجدد بنده با مشکلات مالی بسیاری مواجه بود که برخی از آنها مثل بدهی های سنگین، دیون پرداخت نشده کارکنان و اعضای هیأت علمی و... حل شد و برخی مانند قطع ارتباط پایگاه های علمی بین المللی به دلیل بدهی، همچنان وجود دارد. بسیاری از دانشگاه ها همچنان درگیر بدهی ها هستند و در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس با ابعاد کمتری با این مشکل رو به رو است.

وی افزود: در این شرایط نباید از مسیرهای امید و امیدواری خارج شویم. تمامی رؤسای پیشین دانشگاه و معاونین سابق، تلاش و کوشش بسیار کردند. من قدردان زحمات تمام مسئولان پیشین دانشگاه هستم. این یکی از نکات مثبت دانشگاه تربیت مدرس است که با تغییر و تعویض رؤسای دانشگاه، رؤسای جدید نکات خوب و مثبت فعالیت های مدیران قبلی را نادیده نمی گیرند بلکه آن ها را تحکیم و نکات منفی را اصلاح می کنند.

دکتر دانشجو با یادآوری ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی گوناگون تأکید کرد: ارتقاء رتبه دانشگاه، مرهون تلاش همه ی اساتید، دانشجویان و کارکنان در طول 40 سال گذشته است. مشکلات وجود دارد و شاید با آرمان ها و ایده آل ها فاصله داشته باشیم اما باید داشته های خود را ببینیم و برای رسیدن به آرمان ها بیشتر تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه به شکل و ماهیت خاص فعالیت ها در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: نوع فعالیت ها در این معاونت دارای ماهیت و شکل متفاوتی است و در برخی موارد سخت تر و حساس تر و در پاره ای امور، آسان تر و ساده تر است.

دکتر دانشجو در ادامه عملکرد معاونت دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی در دو سال اخیر را خوب ارزیابی کرد و گفت: معاونت در این دو سال عملکرد خوبی داشته و با وجود کمبودها و امکانات محدود، عملکرد، قابل قبول است و این نشان دهنده زحمات و تلاش کارکنان و مدیران این حوزه همچنین حس تعلق آنها به دانشگاه و علاقه وافر آنها به کشور و پیشرفت آن است.

رئیس دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه محل تببین عقاید نه تحمیل آن، دانشگاه محل تبادل نظارت نه تقابل آراء، دانشگاه محل پیشروی و فرهیختگی نه عقب افتادگی و ارتجاع، دانشگاه محل علم و علما نه جهل و جاهلان است. کنشگر سیاسی طبق اصول به کنشگری صحیح می پردازد و در صورت بروز خشم، سکوت می کند. کنشگر واقعی نظرات مخالف را تحمل می کند و در شأن دانشگاه رفتار می نماید.

دکتر دانشجو در پایان بر رفتار توآم با مهربانی و صبوری در چارچوب حق و عدالت همراه با قاطعیت توصیه و بر تلاش بیشتر در راه سازندگی دانشگاه و کشور تأکید کرد.



13:36 - چهارشنبه 29 آذر 1402    /    شماره خبر : 21812    /    تعداد نمايش خبر : 268