[ Print ]  [ Close ]

http://sci.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22245   , 1403/02/20


برگزاری نشست صمیمانه معاون پژوهشی و فناوری با ارکان نشریات دانشگاه

در این نشست دکتر امیر عبداله زاده ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مرکز نشر دانشگاه تربیت مدرس گفت: در مرکز نشرآثار علمی سه برنامه؛ افزایش تعداد انتشارات، افزایش کیفیت محتوا و افزایش رویت پذیری کتب و نشریات دنبال می‌شود که در بخش کتاب به دنبال الکترونیکی شدن فرایند چاپ کتاب از زمان ثبت درخواست توسط نویسنده تا انتشار کتاب هستیم.
وی تلاش برای تقویت داوری‌ها و استفاده از نویسندگان داخلی و خارجی را از جمله راه کارهای افزایش کیفیت محتوای انتشارات دانست و خاطر نشان‌کرد:  در طی سه ماه اخیر دو تفاهم نامه با مرکز نشر آثار علمی و سازمان سمت به امضا رساندیم که در حال اجرایی‌سازی آنها برای توانمند کردن طرفین در راستای افزایش کیفیت و تعداد انتشارات کتاب هستیم. برای رویت‌پذیری نیز اقدامات خوبی با استفاده از سامانه همراه علم و کتاب‌یار انجام شده است.
دکتر عبداله زاده افزود: در حوزه کتاب علاوه بر این قراردادها، قراردادهای دیگری با شرکت‌هایی مانند فیدیبو برای فروش الکترونیکی کتاب در حال انجام بوده و یک بازنگری هم درباره توزیع و فروش کتاب در سطح شهر صورت گرفته است.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تعداد نشریات دانشگاه را ۴۵ نشریه برشمرد و تصریح کرد: از این تعداد نشریه، ۳۱ نشریه فعال هستند. ۱۴ نشریه باقی مانده در دستور کار برای فعال سازی قرار دارد. از ۳۱ نشریه؛ ۷ نشریه، نمایه بین المللی، ۲ نشریه رتبه «الف»، ۲۲ نشریه رتبه «ب» و یک نشریه رتبه «ج» دارد که تلاش می‌کنیم رتبه‌ها ارتقا پیدا کند.
دکتر عبداله زاده در پایان با ابراز امیدواری از برطرف کردن موانع چاپ مقالات در راستای افزایش نشریات بین المللی، برگزاری جلسات هم اندیشی با صاحبان نشریات را در از بین بردن مشکلات موجود، موثر دانست.
در ادامه دکتر حسن احمدی مدیر مرکز نشر آثار علمی دانشگاه، گزارشی از وضعیت نشریات دانشگاه ارايه کرد.
وی درباره مقایسه تعداد نشریات دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کشور گفت: از نظر تعداد نشریات در رتبه سوم در میان سایر دانشگاه‌ها و در بخش بین المللی در رتبه دوم قرار داریم.
دکتر احمدی همچنین آماری از نشریات فعال دانشگاه تربیت مدرس ارائه کرد و گفت: دانشکده علوم انسانی، دانشکده کشاورزی و دانشکده پزشکی در رتبه‌های برتر قرار داشته و نشریات فارسی ما مستعد ورود به نمایه بین المللی هستند.
مدیر مرکز نشر آثار علمی دانشگاه در سخنان خود همچنین به شاخص‌های سنجش معیارهای ارزیابی نشریات علمی و راه‌کارهای رفع کاستی‌ها پرداخت.
در بخش دیگری از این نشست دکتر حمید رضا شعیری، مدیر مجله پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی در حوزه علوم انسانی که به عنوان نخستین مجله فارسی زبان در سال ۹۲ نمایه بین المللی اسکوپوس را دریافت کرده است، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در این حوزه پرداخت.
دکتر سعید محرمی پور استاد گروه حشره شناسی دانشکده کشاورزی نیز به عنوان مدیر مسئول مجلات حوزه کشاورزی، ضمن معرفی نشریات تحت مدیریت خود، راه کارهایی برای ارتقا هر چه بهتر نشریات بیان کرد.
در بخش پایانی این نشست سایر اساتید و صاحبان نشریات، نظرات و سوالات خود را در این حوزه مطرح کردند.


14:57 - سه شنبه 10 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22245    /    تعداد نمايش خبر : 331